Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) la fram forslag til endringer i kringkastingsloven onsdag.
– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel femmila i langrenn eller sykkelritt, uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier Helleland.
Hensikten med forslaget er å gi norske kommersielle kringkastere like konkurransevilkår som kringkastere som sender fra andre land. Måler er også å bedre finansieringsmulighetene til de norske selskapene.
Regjeringen foreslår også å oppheve en bestemmelse om at reklame ikke skal overstige 15 prosent av daglig sendetid, men det vil fortsatt være en begrensning på tolv minutter reklame per klokketime. Det foreslås også å tillate at sponsorer presenteres i løpet av sponsede programmer. I tillegg blir en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier opphevet.
Endrer også åndsverksloven
Regjeringen foreslår i dag også å erstatte den gjeldende åndsverkloven, som ble innført i 1961, med en ny og mer teknologinøytral lov.
- Å sikre en sterk beskyttelse av rettigheter til eget verk er et klart premiss for regjeringens politikk, som legger til rette for utvikling av kreative næringer, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Blant annet vil Regjeringen foreslå et forbud mot strømming av film og andre åndsverk fra åpenbart ulovlige kilder. Dette kan ses på som en reaksjon mot tjenester som for eksempel Popcorn Time.
- Åndsverkloven er vår viktigste kulturlov, og samtidig en viktig næringslov.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.