Kjersti Løken Stavrum tvitrer som generalsekretær i Norsk Presseforbund.
Kjersti Løken Stavrum tvitrer som generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen hevder at TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen utviser «en rørende uvitenhet om fundamentale prinsippper i presseetikken». Det skriver Olufsen i sin ukentlige mediespalte i VG.

Olufsens kommentar er utformet som en klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU), og handler om sportskommentator Øyvind Alsakers dobbeltrolle som VM-kommentator i fotball på TV 2 og reklamestemme i et reklameinnslag for Norsk Tipping.

 

Det var da Olufsen i sommer hørte Alsakers stemme i reklamen like før en VM-kamp som nettopp Alsaker skulle kommentere, at Olufsen reagerte.

«Etter mitt skjønn er dette et grovt brudd med reglene i både Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten».

Vær varsom-plakaten (VVP) og Tekstreklameplakaten regulerer medienes virksomhet og tar blant annet for seg forholdet mellom reklame og redaksjonelt stoff.

Olufsen mener samarbeidet mellom TV 2 og Norsk Tipping, som omfatter utlån av Alsakers stemme, strider mot hele fem punkter i VVP og dessuten med Tekstreklameplakaten.

Sendte ut etterlysning

Etter å ha lest Olufsens kommentar etterlyste Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, en formell klage fra Bernt Olufsen på Twitter:

«Noterer din klage til PFU i vg i dag på tv2. Du fyller ut skjema?»

- Jeg oppfatter jo at Olufsen klager, men vi har ikke mottatt noen formell klage fra ham ennå. Derfor jeg har sendt lenke til klageskjema til ham på twitter nå, sier Stavrum.

Bernt Olufsen bekrefter at han kommer til å fylle ut en formell klage. Han har bare ikke hatt tid til å fylle ut klageskjemaet til PFU ennå.

- Jeg mener dette er ganske grovt, særlig i forhold til paragraf 2.6 i Vær Varsom-plakaten, sier Olufsen.

Verner om skillet

Paragrafen lyder slik:

Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

Les hele Vær Varsom-plakaten her.

- Det er et av VVPs viktigste punkt, som jeg mener TV 2 viser at de ikke har noe forhold til. Det er viktig for journalistikkens skyld og journalistikkens troverdighet at noen sier fra og får dette vurdert, sier Olufsen.

Sportssjef Vegard Jansen Hagen i TV 2  forstår ikke helt hva Olufsen reagerer på:

- De sentrale momentene her er at vi har vist full åpenhet, slik Vær varsom-plakatens punkt 2.3 understreker, og vi har aldri tilbudt Norsk Tipping noen redaksjonelle motytelser, noe som er Vær Varsom-plakaten sterkeste anliggende i nærmest alle punktene som ramses opp. Vi stiller oss undrende til hvordan bruken av vår kommentator i den aktuelle reklamefilmen for Lotto skulle påvirke troverdigheten i vår formidling av engelsk fotball.

Hva sier du til at Olufsen mener du er rørende uvitende om fundamentale prinsippper i presseetikken?

- Med en grunnleggende åpenhet rundt prosjektet fra dag 1 og en humoristisk og absurd reklamefilm som skiller seg klart fra den seriøse, redaksjonelle formidlingen, har dette fått en svært positiv mottagelse fra publikum. Her er ingen skjulte avtaler eller noen som kan føle seg lurt. Alt er åpent og helt synlig fra veien. Det samme gjelder vårt samarbeid med Norsk Tipping

Jansen Hagen sier TV2 samarbeider med lovlige spill og lotterier i Norge, og ikke med utenlandske bettingselskap.

- Det er ingen "ubegripelig lefling med Norsk Tipping". Ingen skjulte bindinger, agendaer eller redaksjonelle motytelser. Når Olufsen klager dette inn for Pressens Faglige Utvalg for "journalistikkens skyld" har vi ingen problemer med å ta diskusjonene videre i PFU, om saken skulle ende der.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Kvitter seg med sjefen for søkekjempe

TV3 mister reality-flaggskip

Høiby-venn behandler klage dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.