I første kvartal av 2015 plasserte norske mediebyråer for første gang mer av reklamepengene sine på mobil enn hos riksavisene.
De ni riksavisene – VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Finansavisen, Dagsavisen, Vårt Land, Nationen, Klassekampen og Morgenbladet – hadde mellom seg tatt inn 100 millioner kroner fra mediebyråene på denne tiden ifjor. Samtidig var mobilreklameinntektene på 76 millioner kroner.
Papirfallet fortsetter
Det er forstatt ingen ende i sikte for papiravisenes fall. Med en gjennomsnittlig nedgang på 18,5 prosent i år bare akselerer fallet fra fjorårets nedgang på 17,3 prosent.
Svak start
Også det totale rekalmemarkedet i Norge falt i første kvartal, men bare med et knapt prosent.
Mediebyårforeningen forklarer fallet med at inngangen på fjoråret var usedvanelig sterk totalt sett.
– Vi sammenligner da med et første kvartal i 2014 som hadde en betydelig vekst fra året før, sier Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Digitalveksten flater ut
At veksten i det digitale reklamemarkedet flater ut kan også være noe av forklaringen.
Både nett-tv, mobil- og display-annonser hadde en svakere vekst i første kvartal enn ifjor. Reklamesalget av søkemotorannonsering har flatet nesten helt ut i 2015, med en oppgang på knappe 1,7 prosent siden nyttår.
– Ser vi på 2014 var det i denne perioden det var enorm vekst i mobil og web-tv, og den veksten flater nå ut, sier Tonje Gjerstad i den samme pressemeldingen.