I første kvartal av 2015 plasserte norske mediebyråer for første gang mer av reklamepengene sine på mobil enn hos riksavisene.

De ni riksavisene – VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Finans­avisen, Dagsavisen, Vårt Land, Nationen, Klassekampen og Morgenbladet – hadde mellom seg tatt inn 100 millioner kroner fra mediebyråene på denne tiden ifjor.  Samtidig var mobilreklameinntektene på 76 millioner kroner.

Papirfallet fortsetter

Ett år senere er rollene snudd. Mobil står nå for 100 millioner, mens riksavisene må ta til takke med 78 millioner.

Det er forstatt ingen ende i sikte for papiravisenes fall. Med en gjennomsnittlig nedgang på 18,5 prosent i år bare akselerer fallet fra fjorårets nedgang på 17,3 prosent.

Svak start

Også det totale rekalmemarkedet i Norge falt i første kvartal, men bare med et knapt prosent.

Mediebyårforeningen forklarer fallet med at inngangen på fjoråret var usedvanelig sterk totalt sett.

– Vi sammenligner da med et første kvartal i 2014 som hadde en betydelig vekst fra året før, sier Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Digitalveksten flater ut

 

At veksten i det digitale reklamemarkedet flater ut kan også være noe av forklaringen.

Både nett-tv, mobil- og display-annonser hadde en svakere vekst i første kvartal enn ifjor. Reklamesalget av søkemotorannonsering har flatet nesten helt ut i 2015, med en oppgang på knappe 1,7 prosent siden nyttår.

– Ser vi på 2014 var det i denne perioden det var enorm vekst i mobil og web-tv, og den veksten flater nå ut, sier Tonje Gjerstad i den samme pressemeldingen.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.