Mandag presenterer analytiker Madeleine Thor fra IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) helt fersk statistikk om det norske markedet for nettreklame på et smekkfullt seminar i regi av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Ifølge Thor sto programmatisk handel for en omsetning på 512 millioner kroner i Norge i 2015. Det er en vekst på Datamaskinene o vertar reklamen dnPlus

– Hvor stor tror dere veksten blir i år?

– Vi tror programmatisk handel vil vokse med 84 prosent til 943 millioner kroner i år, sier Thor.

Hun har laget en spesialrapport om den programmatiske reklamehandelen basert på 14 intervjuer med folk i bransjen.

Ifølge Thor innebærer overgangen en stor omstilling for medie- og reklamebransjen. Den innebærer blant annet at både kjøpere og selgere av reklame må forholde seg til avansert datainnsamling og teknologisk avanserte handelsløsninger i sanntid.

LES OGSÅ: Seerne rømmer «Senkveld»  

– Det er et totalt omslag i hvordan vi tenker når annonsørene skal kjøpe reklameplass. For å sette det på spissen har det gått fra å være basert på relasjoner til at man sitter foran en skjerm og forsøker å optimere sine kjøp, sier hun.

IRMs tall for 2015 viser at internett- og mobilreklame utgjorde samlet 37,8 prosent av et samlet mediemarked på snaut 20 milliarder kroner ifjor.

Det tilsvarer vel 7,4 milliarder kroner i 2015.

- Norge utmerker seg med en stagnerende digital tilvekst på 11,1 prosent, sammenlignet med hva vi ser på mange andre markeder, sier Thor.

Vil prisene falle?

I flere markeder har overgangen til programmatiske reklamekjøp har medført lavere priser, fordi annonsørene kan kjøpe lokale brukere på en global markedsplass.

Dette har blant annet skjedd i Danmark, men Thors undersøkelse tyder på at det samme ikke nødvendigvis kommer til å skje i Norge.

- Men har jobbet ganske aktivt for å hindre at det skal skje i Norge. Mye avgjøres av hvordan man velger å tilnærme seg dette. Hittil ser det ut til at dette har vært relativt vellykket, sier Thor.

Schibsted Norges konserndirektør for annonse, Per Håkon Fasting, forklarte at konsernet fra tirsdag flytter hele sitt digitale varelager over på den teknologiske plattformen AppNexus for å gjøre det tilgjengelig for programmatisk handel.

Pengene forsvinner på veien

Digital direktør Lars Hordnes i mediekonsernet Amedia viste på et lysbilde hvordan opp mot 70 prosent av annonsekronene forsvinner til ulike nye mellomledd i den digitale verdikjeden for progammatisk reklamehandel.

- Mens vi tidligere kunne sitter igjen med 95 prosent av kronene, får vi i en programmatisk handel ofte ikke mer enn 30-40 prosent, sier Hordnes.

- Man trenger ikke være matematiker for å forstå at dette er en kjempeutfordring for oss.  Vi må ta tilbake noen av disse prosentene hvis vi skal klare oss i fremtiden, sier Hordnes.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

LES OGSÅ:

Snuser på Norge  

Her er knappen som truer Finn.no

«Okkupert» skal brukes i strømmeeksperiment

Se på DNtv:

Tårer i øyekroken da Oslos siste videosjappe kom til «the end»
DN møtte triste eiere og kunder på Video Nova på Majorstuen på butikkens siste dag: - En æra er forbi.
02:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.