Hittil i år er fallet for tv-reklame 7,9 prosent sammenlignet med 2017.

Tv-reklamens andel av den totale reklameomsetningen gjennom norske mediebyråer er 37,1 prosent, mot 39,6 prosent på samme tid i 2017.

Tallene fremkommer i Mediebyråforeningens Mediebarometer for oktober 2018.

Tv-seerne strømmer stadig mer innhold, noe som utfordrer den etablerte forretningsmodellen i tv-selskapene, som handler om å selge reklamespoter mellom programmene i tv-kanalens lineære sendeflate.

En oversikt over de mest strømmede programmene i oktober viser at NRK tar store deler av topplisten med sine humorprogrammer «Side om side» og «Parterapi», mens TVNorge-eier Discovery er godt representert med den mye omtalte realityserien «Ex on the Beach».

– Ingen av kanalene kan slippe taket på lineær tv-seing, men de må ha flere ben å stå på og derfor er strømming viktig, sa tv-sjef Marianne Massaiu i Mediacom.

Fall for reklame

Mediebyråforeningens månedlige Mediebarometer viser mesteparten av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, men favner langt fra hele reklamemarkedet, ettersom mye selges direkte mellom annonsør og medium.

Stadig mer av markedsføringsmidlene brukes på annonsørenes egne plattformer.

Oktober viser akkumulert en tilbakegang for reklamemarkedet på 1,8 prosent.

I kroner tilsvarer dette et omsetningsfall fra snaut 8,2 milliarder kroner per oktober 2017 til 8,04 milliarder kroner hittil i 2018.

Mediebyråforeningen melder ellers at:

  • Utendørsreklame går tilbake med 3,4 prosent, men nedgangen har flatet noe ut.
  • Radioreklame går tilbake med 13,5 prosent.
  • Internettkategorien har vokst med 6,5 prosent hittil i år, men gikk tilbake med 7,5 prosent i oktober isolert.
  • Internett hadde per oktober en markedsandel på 35,7 prosent, mot 32,9 prosent i samme periode i 2017.

Markedet for radioreklame preges av fallende lytting som følge av overgangen fra fm til dab. P4 varslet nylig at P5 Bergen, en lokal dab-stasjon på Vestlandet, legges ned.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne radiokanalen sender fortsatt på fm. Eller gjør den det?
Svein Larsen i Radio Metro har både konkurrenter og myndigheter på nakken, men mener bestemt han driver lovlig.
01:09 Min
Publisert: