Frem mot stortingsvalget i september ruster både statsråder og andre politikere opp sine respektive Facebook-sider.

DN har tidligere skrevet at politikere som Erna Solberg, Siv Jensen og Jonas Gahr Støre blir mer og mer personlige på sine offentlige Facebook-sider gjennom ulike videoinnslag. Men i vrimmelen av politikernes bilder av skiturer med familien og pepperkakebaking, øker også de politiske partiene trykket med virale videoinnslag.

I Norge er politisk tv-reklame forbudt ved lov. Men dette gjelder kun om innslagene blir sendt på lineære tv-kanaler – ikke på Facebook, nett-tv eller andre sosiale medier.

Tradisjonell tv-titting halvert

Høyres mediepolitiske talsmann, Kårstein Eidem Løvaas, mener dagens forbud mot politisk tv-reklame strider mot all sunn fornuft og bør fjernes omgående.

Mediepolitisk talsperson i Høyre, Kårstein Eidem Løvaas, mener dagens kringkastingslov er utdatert.
Mediepolitisk talsperson i Høyre, Kårstein Eidem Løvaas, mener dagens kringkastingslov er utdatert. (Foto: Mikaela Berg)

– Levende bilder konsumeres på en helt annen måte enn tidligere, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være «skumlere» å sende en politisk reklame på TV 2 halv ni på kvelden enn om du skulle publisere det samme på Facebook eller på VGTV. Det er i så fall en veldig gammeldags tankegang, sier Løvaas.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være «skumlere» å sende en politisk reklame på TV 2 halv ni på kvelden enn om du skulle publisere det samme på Facebook eller på VGTV
Kårstein Eidem Løvaas, Mediepolitisk talsperson i Høyre

Han viser til at stadig færre ser på tv gjennom vanlige lineære sendinger. Siden 2008 har tradisjonell tv-titting blant 12-19-åringer blitt halvert fra 114 minutter i 2008 til bare 57 minutter i fjor.

– De vanlige tv-sendingene skal nok leve noen år til. Men jeg tror nok gjennomslagskraften det mediet har overvurderes. Bakgrunnen for forbudet og loven mot dette, var at de anså tv som sterkere medium enn mye annet. Den holdningen har gradvis blitt opphevet. I dag oppleves denne loven bare absurd, mener Løvaas.

Uenige med Høyre

Arbeiderpartiet bruker Facebook og sosiale medier aktivt til å reklamere for sine politiske budskap og meninger. Bare de to siste månedene har Ap-leder Jonas Gahr Støre publisert videoinnslag om partiets alternative statsbudsjett til sine nærmere 150.000 følgere, mens Ap har gått til angrep på «skattekuttene Høyre og Frp-regjeringen gir til de rikeste» på samme måte.

 Stortingsrepresentant Jorid Holstad Nordmelan i Arbeiderpartiet er stedfortreder for mediepolitisk talsperson i partiet, Arild Grande, mens han er i pappapermisjon. Hun forstår argumentene mot loven som forbyr politisk tv-reklame. Men har ingen planer om å gå inn for å heve dette forbudet før høstens stortingsvalg.

– Arbeiderpartiet ser ikke helt hvorfor det skal være en viktig sak å få enda mer reklame på tv. Vi mener fortsatt tv står i en særstilling når det kommer til gjennomslagskraft. Bilder på den måten når også ut til veldig mange flere enn det Facebook-videoer gjør i dag, sier

– Hva slags grunnlag har dere for å hevde dette?

– Seertall på tv. Men dette er så klart en utvikling som kommer til å gå veldig raskt, og det kan hende vi må endre standpunkt om dette etter hvert. Men foreløpig mener vi det vil være udemokratisk og favoriserende for de store partiene hvis politisk tv-reklame skulle bli lov ettersom de har større budsjetter, sier hun.

Lite lukrativt

Reklametopp Kjetil Try har laget flere av Arbeiderpartiets reklamekampanjer og har i en årrekke vært nær venn av tidligere statsminister Jens Stoltenberg. Rent reklamefaglig ser han ingen grunn til å vrake loven som forbyr politisk tv-reklame med det første.

Reklametopp Kjetil Try har laget flere av Arbeiderpartiets reklamekampanjer.
Reklametopp Kjetil Try har laget flere av Arbeiderpartiets reklamekampanjer. (Foto: Aleksander Nordahl)

– Jeg er helt enig at det i prinsippet kan virke rart. Men riktig brukt er tv er fremdeles et det sterkeste massemedium vi har. Det er stor forskjell å se et reklameinnslag på en skjerm i 30 sekunder, og på en mobil i ti sekunder uten lyd, sier Try.

Selv mener han «tiden helt sikkert vil innhente denne loven på et eller annet vis», men at dette ikke er noe han er brennende opptatt av – til tross for at reklameselskapet han eier, Try, trolig ville økt egne inntekter.

– Valgkampanjer er nok mye mindre lukrative enn det mange tror. Dessuten lages de bare hvert annet år. Men hvis det blir åpnet for politisk tv-reklame, så vil vi sikkert gjøre det vi også. Men det vil være et skritt i feil retning hvor penger og populisme blir enda viktigere i valgkamper enn i dag. Dessuten tror jeg ikke det er noe sug i den norske befolkningen om å få politikere innimellom byggmakker- og shamporeklame, sier han.

Sitter på gjerdet

TV 2 har lenge vært motstander av forbudet mot politisk tv-reklame, og har tidligere utfordret loven ved å sende reklamefilmer for politiske partier. Juridisk direktør i kanalen, Tomas Myrbostad, har ingen planer om å gjøre dette før høstens stortingsvalg. Men håper likevel loven snart legges bort.

– Vi mener prinsipielt at det ikke bør være noen spesifikke forbud for tv-reklame, det gjelder også politisk reklame. Et slikt forbud er dessuten problematisk fra et ytringsfrihetsperspektiv. Inntektspotensialet er imidlertid begrenset for TV 2s del, skriver han i en epost.

TV3-eier MTG har heller ingen planer om å utfordre regelverket. Kanalen sender fra Storbritannia, men også her setter myndighetene foten ned for politiske reklamesendinger.

– Vi følger selvsagt med på debatten, men politisk tv-reklame er ikke aktuelt for MTG TV nå, skriver pressesjef Line Vee Hanum i MTG i en epost.

TVNorge-eier Discovery har ikke besvart DNs henvendelser i denne saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette er LA-politiets spesielle metode for å bekjempe kriminalitet
DN ble med politiet i LA ut på jobb.
00:38
Publisert: