Før helgen gikk konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted ut og kalte VG «stjerneutøveren» blant konsernets mediehus. VG økte både driftsresultatet og inntektene i årets tredje kvartal.

Sjefredaktør Gard Steiro er fornøyd med tallene, men understreker at det er altfor tidlig å juble.

– Det er viktig å feire vekst, men det er ingen grunn til å lure seg selv. Vi er bare på vei inn i mediekrisen. På sikt må vi ha flere økonomiske ben å stå på, sier Steiro.

Svaret på om VG har lykkes å bygge opp en bærekraftig modell digitalt, mener sjefredaktøren at ligger frem i tid.

– Opplagsfallet vil fortsette og annonsemarkedet på papir vil forvitre. For de aller fleste mediehusene, står papiravisen fortsatt for mer enn 50 prosent av inntektene. Det virkelige skiftet skjer den dagen papiravisen ikke lenger er lønnsom.

Når er det?

– Det vil jeg ikke spå om. Målet vårt er å utvikle papiravisen så lenge det er mulig, svarer Steiro, og legger til:

– Det er særdeles få mediehus, bortsett fra NRK, som kan regne med å ha økt topplinje de neste årene. Samtidig er det store utgifter knyttet til papir. Hvordan regnestykket blir til slutt, vet vi ikke ennå.

Vokser digitalt

God journalistikk er den enkle forklaringen på VGs solide resultat i tredje kvartal, mener Steiro. Avisens digitale betalingsprodukt, VG+, har i dag over 130.000 lesere.

– Betalingsviljen er økende, og vi har hatt en sterk vekst gjennom hele året. Strategien er å lage journalistikk mange vil betale for, sier sjefredaktøren.

Samtidig peker han på mediehusets kommersielle avdeling. Annonseinntekter er fremdeles viktigere for VG enn brukerbetalerne.

– Kommersiell avdeling har imponert meg i år. De forstår endringene som skjer i annonsemarkedet og agerer raskt på dem. Et eksempel er «content marketing» (innholdsmarkedsføring). Et annet er erkjennelsen av at levende bilder blir særdeles viktig for mediehusene fremover, sier Steiro.

– Jeg tror mange annonsører, også i fremtiden, er villige til å betale for å være i riktig kontekst. Markedet for nettbasert tv er et område som vil øke i takt med at lineær tv opplever fall, tilføyer han.

Tre inntektskilder

Betydningen av å ha flere økonomiske ben å stå på, blir enda tydeligere fremover, ifølge VG-sjefen. Han trekker frem tre inntektskilder mediehuset satser på fremover:

  • Annonser.
  • Brukere.
  • Andre inntektsstrømmer, eksempelvis tjenester som Vektklubb, Familieklubben og nisjer som Tek.no.

– God journalistikk, kombinert med produktutvikling – og da særlig på mobil, vil gjøre det mulig å tjene penger også fremover.

Steiro overtok som sjefredaktør i VG etter Torry Pedersen i starten av året.

– Strategien til VG var på mange måter lagt da jeg overtok. Vi fortsetter på samme kurs, men gjør justeringer underveis, sier han.

VG leverte i tredje kvartal en driftsresultat før av- og nedskrivninger på 87 millioner kroner, mot 66 millioner kroner året før.(Vilkår)

Elghufsens læremester gir deg fem råd om elghufs
Kunsten å bevege seg som elgen på barmark har herdet skiløpere i generasjoner. I et halvt århundre har Audun Kolstad (72) vært elghufsens læremester.
01:40
Publisert: