Den ferske lesertallsundersøkelsen fra Mediebedriftenes Landsforbund viser at VG, Dagbladet, NRK og TV 2 er de fire største mediene på mobil, der førstnevnte med god margin leder an i kampen om å vinne mobilmarkedet.

Sammenlignet med fjorårets tall, øker VG med 55.000 daglige lesere, mens NRK øker med hele 128.000. TV 2 øker med 70.000.

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG sier veksten på mobil er viktig, fordi fordelingen mellom mobiltrafikk og desktoptrafikk har satt seg på 70 prosent mobil for VG.

– Derfor er mobilen utrolig viktig for oss. Det har faktisk vært mulig å hente ut mer trafikk, og vi har en del enkeltdager med halvannen million unike bruker. Da er det klart man banker litt på et tak, og for oss blir det derfor stadig tøffere å vokse, sier Stenberg.

Men denne endringen skal man imidlertid ta forbehold om. TNS Gallup, som gjennomfører målingene, endret nemlig i høst vektingen av spørreundersøkelsen. Det gjorde at særlig medier med høyt utdannede lesere ble vektet lavere enn tidligere, og tallene fra tidligere år er derfor ikke direkte sammenlignbare.

Tøft marked

Å vinne markedsandeler i mobile kanaler ses på som attraktivt, da dette er et området mange annonsører ønsker seg inn på. Likevel er det fremdeles slik at det forsvinner flere og flere annonsekroner til aktører som Google og Facebook.

I Norge har VG forsøkt å finne nye betalingsmodeller for mobile annonser, og har tidligere rapportert om suksess med såkalt geotargeting – lokalt tilpassede annonser som tar utgangspunkt i stedet du er på. VG er også det eneste norske mediet som foreløpig har forsøkt seg inn på Snapchats Discover-funksjon.

- Det er utfordrende. Vi har vært gjennom en reise der papiravisen forsvinner, og de digitale annonseflatene også blir utfordret, fordi mobilen vokser frem som kanal og blir så sterk. Men med 1,5 millioner unike daglige brukere har vi en god posisjon, sier VGs Stenberg.

TV 2 i vekst

Blant de kommersielle aktørene bak VG, er det TV2.no som vokser mest på mobil.

– TV 2 har vokst stødig på mobil de siste fire årene. Målet vårt er å bli nummer to på mobil bak VG, i det kommersielle universet. Veksten kommer av en målrettet satsing på nyheter på TV2.no siden høsten 2013, sier TV2.no-redaktør Bård Espen Hansen.

Han påpeker at mobilkampen er viktig fordi det er der nyhetene smeller først.

– Det blir også stadig viktigere for folk. Nyheter breakes på mobilen, ikke på en stor tv eller i en papiravis, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.