Torsdag la Schibsted frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal i 2019, og mens nyhetssegmentet, som blant annet utgjør Schibsted-avisene VG, Aftenposten og svenske Aftonbladet, fortsatt tjener penger, er resultatutviklingen negativ.

Dette akter konsernet å gjøre noe mer. Fremover skal de implementere et forbedringsprogram for å snu den negative marginutviklingen og sikre langsiktig lønnsomhet.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund holder kortene tett til brystet i forbindelse med hva forbedringsprogrammet går ut på, men allerede i 2020 skal det være snakk om kostnadskutt på flere titalls millioner.

Utelukker ikke kutt i stillinger

På spørsmål om hvor mye Schibsted planla å spare inn på kostnadskutt svarte Skogen Lund at hovedeffekten først vil bli synlig i 2021.

– Men i 2020 og utover året vil det være snakk om noen titalls millioner.

– Altså planlegger dere å kutte enda mer i 2021?

– Ja.

– Hvordan har dere tenkt å gjennomføre dette?

– Det er for det første fordelt utover de ulike merkevarene, men også funksjonene. Både på abonnementssiden, annonsesiden og produktsiden. Vi har investert mye de senere årene i nye plattformer og annet som vi nå er i ferd med å rulle ut, og det hjelper oss litt, for det gjør det kanskje mulig å effektivisere uten at de personlige konsekvensene blir så negative.

– Men dere utelukker altså ikke kutt i stillinger?

Man kan aldri utelukke noe, men det er selvfølgelig et mål å unngå det.

Lave marginer

Under fremleggelsen av kvartalsrapporten, som fant sted i Schibsteds hovedkvarter i Akersgata 55 i Oslo torsdag, forklarte Skogen Lund at et stadig tøffere annonsemarked er hovedårsaken til den negative resultatutviklingen.

For mens digitale abonnementer blir en stadig større inntektskilde, dekker det ikke opp for fallet i annonseinntekter.

Dessuten har Schibsteds abonnementsaviser, som Aftenposten og de regionale avisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen, relativt lave marginer. I hele 2019 hadde abonnementsavisene en samlet driftsmargin (ebitda) på ni prosent.

Til sammenligning hadde VG – Schibsteds største inntektskilde i nyhetssegmentet – en margin på 16 prosent. I tillegg utgjør resultatet (ebitda) til VG over halvparten av det samlede resultatet for nyhetssegmentet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.