Den svenske nettavisen Breakit skriver at det norske medie- og teknologikonsernet Schibsted har hyret inn meglerhuset Arctic – og vurderer å selge deler av forbrukslåntjenesten Lendo.
Lendo hadde i andre kvartal inntekter på 208 millioner kroner, mot 165 millioner kroner året før. Selskapets driftsresultat før av- og nedskrivninger økte fra 60 til 84 millioner kroner i 2018 og ses på som en av vekstmotorene i mediekonsernet.
– Vurderer strategiske muligheter
Ifølge Breakit vurderer Schibsted å selge 20 til 30 prosent av Lendo, som i forbindelse med kvartalsrapporten for andre kvartal ble verdsatt til rundt seks milliarder kroner av analytiker Henriette Trondsen i Arctic, ifølge Reuters.
I en kort kommentar, sier Schibsteds finansdirektør Trond Berger at det ikke er noen hemmelighet at Schibsted vurderer fremtiden til Lendo.
– Det vi har kommunisert til markedet er at vi vurderer strategiske muligheter for Lendo. Vi har også brukt Arctic i denne prosessen. Dette er ikke noe nytt, sier Berger til DN.
Tredje kvartal
Schibsted har tidligere annonsert at det for tiden holder på med en strategisk gjennomgåelse av Lendos fremtidsutsikter. Denne vil etter planen kommuniseres til markedet i løpet av tredje kvartal.
Lensdo ble grunnlagt i 2007 av Dennis Ahlsén, Fredrik Jung-Abbou og Thomas Hjelm.
Schibsted gikk inn i selskapet i 2009 og tok full kontroll over i slutten av 2011.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.