Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund la onsdag frem kvartalsresultater for første gang siden mediekonsernet skilte ut sin internasjonale rubrikkvirksomhet i april.

Mediekonsernet Schibsted fikk et driftsresultat (ebit) på 520 millioner kroner i første kvartal, opp fra 417 millioner kroner i samme periode 2018.

– Jeg er glad for å kunne rapportere at vår virksomhet fortsetter å utvikle seg bra i første kvartal, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i en børsmelding.

Kraftig fall for VG

Schibsteds største norske avis, VG, fikk et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 57 millioner kroner i første kvartal. Dette utgjør et resultatfall på over 28 prosent sammenlignet med et driftsresultat på 80 millioner kroner i samme periode året før.

Resultatet er også betydelig svakere enn i fjerde kvartal 2018 da VG fikk et driftsresultat på 75 millioner kroner.

– Tallene er til en viss grad overraskende svake, sa Skogen Lund under kvartalspresentasjonen onsdag morgen.

– Enkelt forklart skyldes dette noe lavere annonseinntekter, men også at vi investerer i fremtiden, sier ansvarlig redaktør Gard Steiro i VG.

VGs inntekter falt med tre prosent til 430 millioner kroner i kvartalet. Sjefredaktøren tror ikke at de dårlige resultatene skyldes alle stormene som VG har stått i de siste månedene.

– VG har fått mye kritikk den siste tiden. Det har ikke virket inn på bruken. Trafikken har totalt sett økt i årets første kvartal sammenlignet med i fjor. Vi har i snitt ni prosent flere daglige brukere – til tross for at det var vinter-OL i fjor, sier Steiro i en pressemelding

VGs sjefredaktør Gard Steiro trekker frem fallende annonseinntekter og store investeringer som hovedårsaken til at driftsresultatet falt med 28 prosent i første kvartal.
VGs sjefredaktør Gard Steiro trekker frem fallende annonseinntekter og store investeringer som hovedårsaken til at driftsresultatet falt med 28 prosent i første kvartal. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Øker brukerinntektene

– Inntektsfallet dette kvartalet skyldes primært at annonseinntektene går noe ned, men de faller mindre enn markedet generelt. VG hadde et veldig sterkt annonseår i fjor, og at vi da klarer å holde nivået i et vanskelig marked er vi godt fornøyd med, legger Steiro til.

Brukerinntektene fra VGs digitale betalingsinnhold, VG+, vokste med 27 prosent i første kvartal, mens antall abonnenter økte med 22 prosent i samme periode, og endte på rett i underkant av 180 000 abonnenter.

– Den gode økonomiske veksten for VG+ gir rom for å forbedre og utvikle journalistikken. Vi ser også at våre rettigheter til live-sport og dokumentarer settes stor pris på av brukerne, sier Steiro.

VGTV leverte også et sterkt resultat i første kvartal, med en økt tidsbruk på 33 prosent på tvers av alle plattformer. Annonseinntektene for VGTV økte med 39 prosent.

Spant ut pengemaskin

Schibsted er Norges største mediekonsern, med virksomheter som Finn.no, Lendo, VG, Aftenposten og Bergens Tidende i Norge, og Blocket.se, Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige.

Saken fortsetter under bildet

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. Her flankert av styreleder Ole Jacob Sunde (til venstre) og finansdirektør Trond Berger
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. Her flankert av styreleder Ole Jacob Sunde (til venstre) og finansdirektør Trond Berger (Foto: Gunnar Blöndal)

10. april skilte Schibsted ut de internasjonale rubrikkvirksomhetene i et eget selskap, Adevinta, som la frem sitt kvartalsresultat tirsdag. Adevinta fikk i første kvartal et resultat før skatt på 37 millioner euro, av en omsetning på 160 millioner euro.

Etter utdeling av Adevinta-aksjer og nedsalg eier Schibsted 60 prosent av Adevinta. Siden børsnoteringen har Adevinta-aksjen falt med vel fem prosent.

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund påpeker i en børsmelding at Schibsted gjør det bra også uten Adevinta og at inntektene fra digitale produkter steg med seks prosent i første kvartal dersom man ser bort fra dette selskapet.

– Veksten er god i alle våre virksomhetssegmenter, sier Skogen Lund

Schibsted-konsernets totale inntekter i kvartalet, ekskludert Adevinta, var på 3,09 milliarder kroner, opp fra 3,04 milliarder i samme kvartal året før.

Konsernets norske markedsplasser, deriblant Finn, økte inntektene med 18 prosent og driftsresultatet med 29 prosent i kvartalet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.