Mens Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad klarer å kutte seg til overskudd, taper Fædrelandsvennen nå penger, viser en oversikt fra Schibsted, Norges største mediekonsern.

DN har tidligere skrevet om utviklingen for Schibsted abonnementsaviser, men først nå er de enkelte avisenes resultater klare.

Taper penger

Fædrelandsvennen endte med underskudd på 20 millioner kroner før skatt. 

Men sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen sier avisen kommer ekstra dårlig ut som følge av intern omstrukturering i Schibsted og at salget av flere datterselskaper ikke kommer frem i regnskapet.

Driftsunderskuddet til Fædrelandsvennen ble på to millioner kroner.

– Differansen mellom de to tallene skyldes i stor grad at vi ikke fikk samme utbytte fra Finn i år. I tillegg solgte vi alle datteravisene våre, unntatt én. Men mens salgene ikke blir synliggjort i regnskapet, måtte vi skrive ned verdiene på avisen vi beholdt med omkring 15 millioner, sier Ljøstad.

Og fortsetter:

– Det ser verre ut enn det er. Vi fikk opp farten på høsten og vi ligger mye bedre an halvveis i år enn vi gjorde i fjor.

Kutter til benet

De tre andre abonnementsavisene leverer overskudd. Men inntektene minker med mellom seks og tolv prosent i alle avisene. Samlet hadde de fire et inntektsfall på nesten en kvart milliard kroner i fjor. 

– Det beskriver hele dramaet bransjen står i. Det er det samme over alt. Men jeg er enig med Munch (konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge journ.anm.), vi klarer å drive fornuftig og sunt. Det gjør at det er mulig å tro på at vi skal klare overgangen vi står midt i, sier Ljøstad.

Tallene viser også at norske aviser i økende grad lener seg mot at brukerne skal betale for avisen heller enn reklame. 

Aftenposten melder at opplagsinntektene økte i fjor, men mot et annonsefall på 160 millioner kroner ble det likevel et stort samlet inntektsfall.

Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende opplevde prosentvis det største inntektsfallet.(Vilkår)

Hvem skulle trodd at 2017 ville bli Ikea-posens store år
Den ble designet at et svensk søskenpar for 30 år siden. Nå tar den helt av.
01:26
Publisert: