I en rettet og lynrask blitz-emisjon onsdag kveld fikk medieselskapet Schibsted inn vel 2,6 milliarder kroner i frisk kapital.

Av en børsmelding torsdag morgen fremgår det at Blommenholm Industrier, som er Schibsteds dominerende eier, kjøpte 410.000 B-aksjer for vel 100 millioner kroner.

Stiftelsen Tinius er med

Det er Stiftelsen Tinius som bestemmer i Blommenholm Industrier, som igjen har 26,1 prosent av aksjene i Schibsted.

Gjennom spesielle bestemmelser er denne aksjeposten sikret en kontrollerende eierposisjon i det som er Norges største mediekonsern.

Blommenholm Industrier sitter ifølge årsregnskapet for 2014 med nesten en halv milliard kroner i omløpsmidler fordelt på aksjer, aksjefond og obligasjoner. Selskapet hadde ingen langsiktig gjeld.

Kontantbeholdningen var på 26,5 milllioner kroner ved årsslutt.

Lave bokførte verdier

Aksjene i Schibsted var bokført til kostpris, eller 424 millioner kroner.

Summen står i skarp kontrast til markedsverdien på Schibsted-aksjene.

På Oslo børs er verdien av denne aksjeposten nå 14,7 milliarder kroner, til tross for at Schibsted torsdag formiddag har falt litt på nyheten om at emisjonen ble gjennomført med en betydelig rabatt.

Mens kursen på B-aksjene ble handlet for 262 kroner onsdag ettermiddag, fikk de som deltok i emisjonen kjøpe aksjer for 246 kroner.

Sunde bestemmer

En mann er sentral i alt som skjer i Schibsted: Ole Jacob Sunde er styreleder i Schibsted og Stiftelsen Tinius, og dessuten styremedlem i Blommenholm Industrier.

Sunde er også styreleder i forvaltningsselskapet Formuesforvaltning.

Strategisk ekspansjon

Pengene Schibsted henter inn i emisjonen skal brukes til strategiske oppkjøp innen nettbaserte rubrikktjenester. Schibsted har allerede en solid posisjon på dette området globalt.

Les mer om Schibsted.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

«Sitter på gjerdet for å hanke inn gullkalven»  

Danker ut Ylvis på Youtube

Milliardspill på bakrommet: Dette er fotballens pengedilemma  

 

Se hvorfor Nils Arne Eggen digger fotballbladet Josimar:

Får Eggen og «Drillo» på laget
Fotballlegendene Egil Dillo Olsen og Nils Arne Eggen troppet tirsdag opp på Voldsløkka i Oslo for å spille inn reklamefilm for magasinet Josimar. Sammen med reklamebyrået Heisolt stiller de opp gratis for å fronte det norske nisjetidstidsskriftet.
01:57
Publisert:

Hun bygger egen nettbutikk med utgangspunkt i 1,6 millioner følgere på Instagram

Har 1,5 millioner følgere på Instagram
Denice Hagen har 1,5 millioner følgere på Instagram. Profilen hennes Interior123 har gått fra å være inspirasjon til nå å også være en nettbutikk. Hun deler tips for deg som skal starte en instagramkonto.
01:44
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.