Mediekonsernet Schibsted varslet ved fremleggelsen av resultatene for tredje kvartal at loppemarkedsappen Shpock skulle gå i break-even på månedlig basis mot slutten av 2019.

Nå kommer beskjeden om at appen legges ned i Norge og Italia, og at antall ansatte skal reduseres. Appen fortsetter som før i Østerrike, Tyskland, Storbritannia og Sverige.

I en intern orientering tirsdag skriver Schibsted:

«Ambisjonen er en lønnsom og produkt-sentrisk virksomhet, hvor man satser på break-even i 2019. For å oppnå dette betyr det å øke inntjening betydelig også kostnadskutt. En av de største kostnadsdrivere har vært markedsføring, som nå blir redusert betydelig i alle markeder.

Kristin Skogen Lund slutter som NHO-sjef og begynner i Schibsted.
Kristin Skogen Lund slutter som NHO-sjef og begynner i Schibsted. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Dette betyr at selskapet må ned i antall ansatte. Dette vil påvirke cirka 80 ansatte i Østerrike og Storbritannia,» skriver Schibsted.

I meldingen fremgår det at Schibsted har investert over 100 millioner euro, altså cirka en milliard kroner, i Shpock, som opprinnelig ble utviklet i Østerrike.

Jobber forsvinner når MPI og Schibsted skiller lag

Schibsted forbereder seg samtidig på å skille ut sine internasjonale rubrikkvirksomheter i et eget selskap som foreløpig kalles Marketplaces MPI. Dette skal etter planen noteres på Oslo Børs i april 2019.

Slik ser Schibsteds loppis-app Shpock ut.
Slik ser Schibsteds loppis-app Shpock ut. (Foto: Skjermdump)

Mens nåværende Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal blir sjef i MPI, overtar tidligere NHO-direktør Kristin Skogen Lund som sjef i Schibsted asa, som skal drive de nordiske medie- og rubrikkvirksomhetene videre.

I forbindelse med splitten mellom Schibsted asa og MPI, vil MPI sentralisere sine team for produkt- og teknologiutvikling – Product & Tech – i Barcelona og Paris.

Som følge av dette annonserte Schibsted tirsdag at Product & Tech-teamene i MPI skal være sentralisert og lokalisert i Barcelona og Paris.

«Det betyr at Oslo, Stockholm og London ikke kommer til å være sentrum for MPIs P&T-ressurser fremover. Dette betyr ikke at kontorene stenges. For «nye Schibsted» styrkes Oslo og Stockholm ytterligere som sentrum for virksomhetens P&T-ressurser. Når det gjelder London, vil flere sentrale funksjoner fortsatt ligge der,» skriver Schibsted i meldingen.

De ansatte på disse områdene påvirkes ved at flesteparten av dem som jobber med Product & Tech i Oslo og Stockholm vil bli flyttet over fra MPI til Schibsted og jobbe på samme sted som før.

Schibsted oppgir at noen ansatte med globale roller i MPI vil få muligheten til jobbe fra sine lokale kontorer, eller overflyttes til MPI i Barcelona og Paris.

I London varierer det hvordan de ansattes rolle vil påvirkes, og noen team vil også bli flyttet over til Schibsted og fortsette i London i en overgangsperiode.

Ansatte som jobber i globale støttefunksjoner vil få tilbud om flytting eller fortsatt å jobbe fra London. Cirka fem personer risikerer også å miste jobben.

Disse vil få tilbud om flytte eller ta en sluttpakke, oppgir Schibsted i meldingen.

Defensivt trekk

Schibsteds finansdirektør Trond Berger sier det er gode grunner til å legge ned Shpock i to markeder.

– Grunnen til at vi legger ned i Norge og Italia, der vi har investert noen titalls millioner kroner, er fordi vi ser at posisjonen til Finn Torget og Subito i de to markedene er så sterk at behovet for en mobilapp som Shpock ikke er nødvendig der, sier Berger.

– Vi gjorde jo dette som en defensiv satsing i Norge og Italia for å møte konkurransen fra appen Letgo, som ikke lenger er til stede i disse to markedene, sier han.

– Hva kan du si om muligheten for å slå sammen Shpock og Letgo på sikt?

– Vi kommenterer aldri rykter. Letgo opererer dessuten i USA og har uttalt at de har det som primærmarked, og der er jo ikke vi til stede med Shpock, sier Trond Berger.

Legger ingen verdi på Shpock

Analytiker Henriette Trondsen i meglerhuset Arctic Securities tror Schibsted kommer til å prøve å selge den engelske delen av Shpock.

Henriette Trondsen er analytiker i Arctic Securities.
Henriette Trondsen er analytiker i Arctic Securities. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

– Mesteparten av investeringene til Shpock har vært i Storbritannia, der appen kommer til å fortsette. Schibsted har forsøkt å ta en posisjon på bilmarkedet i Storbritannia. Men det tror jeg ikke de vil klare, når du ser hvor sterk posisjon konkurrenten Autotrader har. Så virksomheten i Storbritannia forventer jeg at Schibsted vil prøve å selge, sier Trondsen.

Hun mener selskapet er lite verdt.

– Jeg legger ingen verdi på Shpock i det hele tatt i min verdivurdering av Schibsted. Grunnen er at jeg ikke har sett noe bevis på at de klarer å tjene penger på brukerne.

Trondsen bemerker at Shpock har utgjort mesteparten av Schibsteds investeringer på rubrikkområdet.

Nedleggelse i Norge og Italia, og redusert markedsføringsinnsats for øvrig, vil derfor påvirke Schibsted-resultatet positivt. Men Trondsen sier dette allerede er inkludert i estimatene hennes etter at Schibsted annonserte en endring i strategien for Shpock på forrige kvartalsrapport. Schibsted-aksjen var opp drøyt 1,7 prosent tirsdag.

– Er nedleggelsen av Shpock i to markeder riper i lakken for Schibsted, eller nødvendig prøving og feiling?

– Satsingen på Shpock i Norden var defensiv, men jeg forsto ikke hvorfor de skulle gå inn i nye markeder som UK, der Schibsted ikke har en rubrikkposisjon fra før. Investeringene utenfor kjernevirksomhetene er noe jeg har satt spørsmålstegn ved.

Trondsen vil heller ikke refse Schibsted for forsøket å lage en felles teknologisk plattform med Rocket-prosjektet.

– For et techselskap er det nødvendig med mye prøving og feiling for å være innovative. Mens rubrikkselskapet Craigslist nærmest ikke har gjort noen endringer på sine sider, er Schibsted foroverlent og har utviklet seg, noe som har bidratt til at det har klart å skaffe de posisjonene selskapet har i dag, sier Henriette Trondsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs kommentator om mellomvalget i USA: –Dette er det eneste sikre vi kan si om resultatet i natt
Kjetil Wiedswang forklarer hvorfor man må over 50 år tilbake for å finne tilsvarende.
01:20 Min
Publisert: