Sammenlignet med fjoråret er nesten to tredjedeler av driftsresultatet borte og resultat før skatt er mer enn halvert. Men nedgangen skyldes engangsinntekter på 794 millioner kroner i samme kvartal i fjor. I forhold til analytikernes forventninger er begge deler bedre enn ventet, og driftsresultatet før av- og nedskrivinger (ebitda) økte med 16 millioner kroner til 572 millioner kroner i forhold til samme kvartal i fjor.
- I tredje kvartal 2016 rapporterte Schibsted sitt høyeste brutto driftsresultat noen gang, skriver toppsjef Rolv Erik Ryssdal i kvartalsrapporten, der han viser til vekst og forbedret lønnsomhet innen rubrikkannonser, samt nettvekst og kostnadskutt i avisene.
Resultat før skatt var ventet å falle fra 965 millioner til 313 millioner, mens fasiten ble 392 millioner kroner. Omsetningen ble 3798 millioner kroner, 21 millioner lavere enn ventet. Forhåndsestimatene er hentet inn av SME Direkt for TDN Finans blant 15 analytikere.
Vekst i rubrikk
Selskapet melder om økende marginer innen rubrikkannonsevirksomheten, samt sterk vekst i Skandinavia på dette feltet. Særlig i Frankrike er det god vekst, opp 17 prosent fra fjoråret, mens de opplever tregere vekst enn tidligere i Spania.
Tøffe tider på side 18
Schibsted har stolte tradisjoner som mediehus, men har over mange år satset hardt og hatt god uttelling på å skape nye digitale tjenester. Det bærer også presentasjonen preg av, der de nye tjenestene preger de første 17 sidene av powerpoint-presentasjonen, mens de gamle flaggskipene er henvist til side 18.
Side 18 viser som ventet svært tøffe tider, med annonsefall på 28 prosent i abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fedrelandsvennen, omtrent likt fordelt mellom papir og nett. Utviklingen i VG viser et skarpt skille mellom nett og papir, med fall på hele 36 prosent på papir, men ba re fall på 8 prosent inkludert nett. De svenske avisene Aftenbladet og SvD gjør det langt bedre, med oppgang på nett og fall på henholdsvis 20 og 11 prosent på papirannonser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.