Det er andre gang på kort tid at det norske mediekonsernet Schibsted vekter seg ned i papirbaserte avishus.

Nylig ble det kjent at Schibsted Sverige går sammen med MittMedia om å danne et nytt mediekonsern for abonnementsaviser.

Schibsted legger inn Svenska Dagbladet (SvD), mens MittMedia bidrar med 18 lokalaviser i Nord-Sverige og ti lokale abonnementsaviser i Midt-Sverige.

Samtidig senkes Schibsteds eierandel fra 100 prosent i Svenska Dagbladet til 30 prosent i det nye mediekonsernet.

Belgisk kjøper

Byderen på Schibsteds eierandel i franske 20 Minutes er det belgiske medieselskapet Groupe Rossel.

Ifølge en børsmelding vil Schibsted nå gå inn i eksklusive forhandlinger med det belgiske selskapet.

«Dersom det oppnås enighet om betingelsene blir transaksjonen gjenstand for en standard godkjenningsprosedyre av franske konkurransemyndigheter. Transaksjonen ventes gjennomført rundt oktober 2015,» skriver Schibsted.

20 Minutes France er en daglig, fransk gratisavis rettet mot pendlere. Schibsted utgir avisen i samarbeid med Ouest France Group. 

20 Minutes topper med FIFA-arrestasjonene.
20 Minutes topper med FIFA-arrestasjonene.

Får «god eier»

- Hvis transaksjonen gjennomføres har vi stor tro på at Rossel vil bli en god eier for 20 Minutes i Frankrike. Rossel er et ledende medieselskap i Belgia og har solid tilstedeværelse i Frankrike. Rossel deler de publisistiske verdiene til Ouest France, 20 Minutes andre storaksjonær, og vil derfor bidra til å skape et kontinuitetsperspektiv. Gjennom de siste 13 årene har Ouest France vært en solid og pålitelig partner i 20 Minutes, og vi ønsker dem alt godt for fremtiden, sier Pierre-Francois Marteau.

Morteau er Senior Vice President for Strategi i Schibsted og tidligere styreformann for 20 Minutes France.

Liten gevinst

20 Minutes France omsatte for 46,5 millioner euro med et EBITDA-resultat på 0,9 millioner euro i 2014 på 100%-basis.

Schibsted skriver at det ligger an til å kunne bokføre en mindre regnskapsmessig gevinst dersom salget gjennomføres basert på de verdivurderingene som er indikert.

Digital fremtid

Schibsted regnes som det norske mediehuset som ligger lengst fremme i den digitale transformasjonen.

Derfor vekket det oppsikt da DN nylig kunne melde at OBOS overtar tomten på 43 dekar i Nydalen i Oslo der Schibsted trykker en stor andel av sitt norske papiropplag - og at OBOS har klare planer om å rive avistrykkeriet.

– Så planen er å rive bygget og sette opp mer enn tusen boliger. Det kan imidlertid ta noen år, kanskje opp til 15 år, men vi tror produksjonen av papiraviser vil være over før den tid. Det vil være en positiv overraskelse for oss, sa visekonsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos til DN.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Jay-Z og Beyonces Oslo-besøk ble et mareritt for VIP-sjåføren  

– Det er ikke sånn at vi suger til oss alt for å sluke det

Se og Hør og Dagbladet er lik sant dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.