Schibsteds fjerde kvartal endte med et bruttoresultat på 944 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 897 millioner året før. I kvartalet omsatte de for 5,1 milliarder kroner, mot 4,74 milliarder i 2018.

På forhånd var det ventet at Schibsted skulle legge frem et bruttoresultat på om lag 1,08 milliarder for fjerde kvartal, ifølge estimater Infront har hentet inn for TDN.

Resultatet før skatt endte på 227 millioner kroner i fjerdekvartal, og 1,95 milliarder for hele 2019. Dette var en økning fra året før, da fasiten var 47 millioner før skatt for kvartalet, og 1,68 milliarder for hele året.

Det er imidlertid langt lavere enn hva analytikerne trodde. Estimater hentet inn av Infront viste at analytikerne anslo et resultat før skatt på 724 millioner for fjerdekvartal.

For helårene 2020 og 2021 venter analytikerne i snitt bruttoresultat (ebitda) på henholdsvis 4.845 og 5.653 millioner kroner.

Annonsesmell

I nyhetssegmentet hadde Schibsted vekst i inntekter fra digitale abonnementer, men tapte stort på et fall i annonseinntekter.

– Som i tidligere kvartaler er dette i hovedsak forårsaket av en sterk innsnevring av markedet, som kom etter en innstramming av spillmarkedet, skriver administrerende direktør i Schibsted Kristin Skogen Lund.

Hun opplyser videre at at nyhetsmediene har begynt å implementere initiativer for å få bukt med den negative utviklingen for marginene.

Totalt endte nyhetssegmentet med en omsetning på 1,94 milliarder i fjerde kvartal, mot 2,05 milliarder året før, en nedgang på fem prosent. Bruttoresultatet i kvartalet sank imidlertid med 14 prosent fra året før, og endte på 185 millioner mot 214 millioner i 2018.

Resultatet trekkes i størst grad opp av VG, som omsatte for 477 millioner i fjerde kvartal, og hadde et bruttoresultat ekskludert regnskapseffekter på 78 millioner. Dette er mer enn alle abonnementsavisene til Schibsted til sammen, som hadde et bruttoresultat på 66 millioner kroner ekskludert regnskapseffekter.

VGs søsteravis i Sverige, Aftonbladet, opplevde et voldsomt resultatfall i fjerde kvartal sammenlignet med året før. De endte med bruttoresultat på 24 millioner i fjerde kvartal, ned 71 prosent fra 81 millioner i 2018.

Markedsplassene mest lønnsomme

Mens det er Schibsteds nyhetssegment som omsetter for mest, gjør lavere marginer at markedsplassene, der man blant annet finner Finn.no, som er mest lønnsomme for selskapet.

De nordiske markedsplassene omsatte i fjerde kvartal for 758 millioner i 2019, mot 714 millioner i 2018, men hadde et bruttoresultat på 323 millioner for kvartalet, mot 294 millioner året før. Det tilsvarer en økning i bruttoresultat på 10 prosent fra året før.

For hele 2019 økte bruttoresultatet med 12 prosent, fra 1,27 milliarder i 2018 til 1,42 milliarder i 2019.

Schibsteds store gullkalv er imidlertid Adevinta, som i fjerde kvartal omsatte for 1,84 milliarder, og hadde et bruttoresultat på 485 millioner. Dette er en økning i både omsetning og bruttoresultat fra året før, da selskapet omsatte for for 1,49 milliarder i fjerde kvartal, og hadde et bruttoresultat på 421 millioner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.