I Norge har Snap valgt å hente Steffen Rabben (31) fra Google til å lede Snapchats salgsteam. Han er den første ansettelsen i selskapets norske avdeling som ble opprettet under et dekknavn allerede i fjor.

– Stemmer at jeg begynner hos Snap, skriver Rabben i en tekstmelding til DN.

Han henviser alle andre henvendelser og spørsmål til Snaps pr-avdeling. I en epost skriver en talsperson fra selskapet at de «er glade for at Steffen blir en del av Snap-familien».

Rabben har vært ansatt i Google Norge siden 2011, og har vært såkalt senior agency manager hos søkemotorgiganten de tre siste årene. Her har han blant annet gitt råd til norske digital- og reklamebyråer om hvordan Googles digitale løsninger fungerer i praksis.

Etter det DN kjenner til, vil han som Snapchat-sjef blant annet jobbe med å selge og markedsføre linser, filtre og andre reklameløsninger Snapchat tilbyr til reklamebyråer og norske merkevarer.

Han skal rapportere til Snaps nyansatte salgsdirektør, Joost Hagesteijn, som har ansvaret for alle de nordiske landene, samt Belgia, Nederland og Luxembourg.

Avventende til Snapchat

Snap har slitt med å gjøre mobilappen Snapchat lønnsom – til tross for over 166 millioner brukere på verdensbasis. Selskapet rapporterte om et tap på totalt 2,2 milliarder dollar, rundt 16,9 milliarder kroner.

Til sammenligning leverte Snaps erkekonkurrent Facebook, som i sin tid prøvde å kjøpe Snapchat for 18 milliarder kroner, et overskudd på 25 milliarder kroner i samme periode.

I Norge har Snapchat rundt 2,2 millioner brukere, ifølge analysebyrået Ipsos. Lenge var mobilappen den sosiale medier-kanalen som økte mest globalt. Men veksten bremset kraftig opp etter at Facebook og datterselskapet Instagram kopierte Snapchat-funksjonen «stories», som er små historier satt sammen av en serie bilder eller videoer. Nylig passerte Instagram-tjenesten 200 millioner brukere

DN har tidligere skrevet at en undersøkelse gjort av det svenske analysebyrået Regi i samarbeid med DN viser at norske annonsører fremdeles er avventende til Snapchat som annonsekanal. Over halvparten av de spurte i undersøkelsen sier at de allerede har prøvd annonseformatene til Snapchat-konkurrenten Instagram.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hør Bonde Tusviks power-dikt til pr- og reklamebransjen
Dette mener Sigrid Bonde Tusvik om bransjen. Hun underholdt med skråblikk da Årets Byrå ble kåret tirsdag kveld.
02:20
Publisert: