– Annonsene på Instagram er litt mer rettet mot personen som leser, er de ikke det? spør student Amalie Larsen (20) venninnene Julie Almås Christiansen (20) og Guro Helene Strand (21).

De tre venninnene bruker billeddelingstjenestene Snapchat og Instagram aktivt. De har merket seg at annonsetrykket har økt kraftig. 

Facebook-eide Instagram åpnet for norske annonsører i bildestrømmen allerede høsten 2015, i februar i år kom Snapchat etter.

Larsen sier hun oftere stopper opp ved interessante annonser på Instagram enn på Snapchat. De to tjenestene står fremst i en krig om å ta nye markedsandeler i det internasjonale annonsemarkedet. 

Nye formater

For nylig børsnoterte Snap er det helt nødvendig å få inn flere annonsører for å vokse, i og med at veksten i selskapets globale brukermasse har flatet ut. Snapchat- og Instagrams strategi er derfor å bruke nye annonseformater, som videosnutter og sponsede bildefiltre, til å vinne markedsandeler fra tradisjonelle flater.

Emarketer har anslått at Snapchats globale annonseinntekter vil være på 900 millioner dollar i 2017, bare en brøkdel av Facebook anslåtte 33,76 milliarder dollar, men Facebook har svart på Snapchats fremstøt med å kopiere flere av de mest populære funksjonene i Snapchat til sine plattformer Messenger og Instagram. 

En undersøkelse gjort av DN i samarbeid med det svenske analysebyrået Regi viser at det er Snap som har mest å gå på blant norske annonsører. 

Over halvparten av de spurte i undersøkelsen sier at de allerede har prøvd Instagrams annonseformater, mens bare 8,1 prosent har annonsert på relativt ferske Snapchat.

Snapchat-kopi

Ifølge Ipsos oversikt over de ulike sosiale mediene har 2,2 millioner nordmenn over 18 år profil på Snapchat, mens 1,8 millioner har profil på Instagram. 

Instagram, og morselskapet Facebook, har kopiert flere av Snapchats produkter, senest denne uken da Instagram lanserte «selfie-filtre». Slike filtre har vært en populær funksjon hos Snapchat og har også vært tatt godt imot av annonsører internasjonalt.

– Den globale debatten går på at Instagram vinner kampen, men det oppleves ikke sånn her i Norge. Snapchat-historier har betydelig høyere bruk enn Instagram, men Instagram som helhet matcher nok Snapchat i Norge, sier sjef for innholdsmarkedsføring i mediebyrået Mediacom, Tord Sollie.

Sollie og hans Mediacom lagde 17. mai sammen med storkunde Tine det første norske sponsede bildefilteret, en illustrasjon man kan legge oppå bildene eller videoene man sender til venner.

De tre venninnene i 20-årene fikk med seg Tines nysatsing.

– Jeg så filteret, men tenkte ikke noe særlig over det, sier student Guro Helene Strand.

– Tror du det har noe effekt?

– Nei. Det var jo bare logoen. Alle så den jo, men det er et såpass kjent merke at alle vet hva det er fra før av. Jeg gikk ikke rett på butikken og kjøpte Tine-produkter, sier Strand.

Ønsket å teste

Kategoridirektør Frode Fimreite i Tine ventet fredag på resultater av kampanjen fra Snapchat, og kan ikke si hvor mange som brukte filteret.

– Vi gjorde ikke dette for å endre folks kjennskap til Tine, men ønsket å teste dette på en aktuell dag med masse følelser, der folk deler bilder med gode venner og familie. Vi ville være til stede, og bidra med et filter – noe som kunne være en fin måte å gi en tilleggsverdi for folk som brukte Snapchat, sier Fimreite.

Tines Snap-filter på 17. mai.
Tines Snap-filter på 17. mai. (Foto: Stian Øvrebø Johannessen/Snap)

Tines Fimreite sier at Tine ser på Snapchat som et interessant annonsemedium fordi det har bred dekning – også i målgruppen over 30 år. I tillegg mener han det er en kanal det er mulig å skape engasjement hos publikum i. Tine var en av de første norske annonsørene som testet Snap-annonsering gjennom VGs kanal i appen.

– Det er en kanal som vokser og som folk flest etter hvert bruker aktivt. Der må vi være til stede, for å lære oss hvordan det virker, sier han.

Interesse

Mediacoms Sollie opplever pågang fra annonsører som ønsker å teste ut de nye kanalene, men at Instagram har en fordel – eieren.

– Det som skjer på Instagram stories, er spennende – selv om det er en klone av Snapchat. Det er fordi annonsører gjennom Instagram kan kjøpe med Facebooks data. Snapchat har fryktelig lite data i forhold, og for en del annonsører fremstår det mindre attraktivt å måtte gjette på hva man treffer, sier Sollie.

Fimreite sier deres erfaringer med Instagram er ganske like som Snapchat, og at man ønsker å teste det videre. Han er imidlertid tydelig på at han ønsker seg bedre tilgang til data fra Snapchat.

– Vi ønsker å annonsere mer der, og det blir enda mer etter hvert som de tilgjengeliggjør dataene enda bedre og vi selv får se spredningen vi får. Snapchat har lovet oss egen tilgang til dataene i løpet av juni, slik at man i større grad kan følge med på effektene selv, sier Fimreite.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Kun rått hvis det blir suksess
Aksel Lund Svindal om millionsatsingen på klær, sin styrke, flaks og skaden
01:53
Publisert: