Denne saken ble publisert første gang i november. Nå er oppdateringen også klar for norske brukere!

Allerede i starten av november avslørte Snap-sjef Evan Spiegler at en av de største oppdateringene av mobilappen var på trappene.

Nyheten kommer etter at Facebook og deres datterselskap Instagram kopierte Snapchat-funksjonen Stories, som er små historier som er satt sammen av en serie bilder eller videoer.

Funksjonen har ført til at brukerveksten for Snapchat har bremset kraftig opp: Ifølge Facebook-sjef Mark Zuckerberg passerte Instagram Stories 300 millioner daglige brukere i november–127 millioner mer enn Snapchat.

For å differensiere seg fra Facebook og Instagram, starter Snapchat derfor utrullingen av en større oppdatering fredag.

Mer personalisering

I korte trekk vil hele mobilappen omorganiseres for å skille eget og kommersielt innhold på en bedre og mer tydelig måte. Til venstre vil du fortsatt finne dine egne venner, mens høyredelen av mobilappen vil bli viet til en ny og mer algoritmestyrt nyhetsdel.

«Frem til nå har sosiale medier handlet om å mikse bilder og videoer fra dine venner med innhold fra utgivere og innholdsleverandører. Å gjøre grensene mellom profesjonelle innholdsskapere og venner har vært et interessant eksperiment, har det også skapt noen merkelige sideeffekter (som falske nyheter)», heter det i meldingen fra Snapchat.

I den nye Snapchat-oppdateringen blir det et klarere skille mellom venner og kommersielle innholdsskapere.
I den nye Snapchat-oppdateringen blir det et klarere skille mellom venner og kommersielle innholdsskapere. (Foto: Snap)

Planen fra Snapchats side, er at nyhetsdelen, hvor mediehus som VG, Daily Mail og National Geographic leverer innhold, vil bli mer personalisert og enklere å bruke.

I et innlegg på nettstedet Axios innrømmer Snap-sjef Evan Spiegel at deres personalisering er inspirert av Netflix-modellen, som anbefaler filmer og serier basert på hva brukerne har sett tidligere.

– Dette vil også gjøre det enklere for medier å distribuere og tjene penger på Stories, skriver Spiegel.

Positiv til enklere Snapchat

Ifølge analysebyrået Ipsos er Snapchat fortsatt populært i Norge. Ifølge tall fra tredje kvartal har drøyt 2,4 millioner nordmenn Snap-profil–rundt en million færre enn Facebook.

Den største brukergruppen er kvinner mellom 18 og 29 år, hvor hele 93,7 prosent har egen Snapchat-profil.

Anchana Balasingham (17) og Karoline Skobba Grøtterud (18) er begge ivrige brukere av Snapchat, og mener det fortsatt er mer personlig enn Instagram.

– Jeg har mer kontakt med familie på Instagram enn på Snapchat. «Snap» er litt mer avansert og vanskeligere for foreldre å følge med på. Instagram er enklere og mer rett frem, sier Balasingham.

Ingen av dem var klar over den kommende Snapchat-oppdateringen. Men de ønsker den begge velkommen.

– Hvis de skal gjøre Snapchat enklere, så er det bra. «Snap» har veldig mange funksjoner som kan virke overflødige. Hvis flere foreldre begynner å bruke det mer etter oppdateringen, så er det enkelt å luke bort at for eksempel «mamma og pappa» ikke skal se ting som legges ut, humrer Balasingham.(Vilkår)

Dette trikset kan spare deg for tusenlapper
Med en plug-in i nettleseren kan du få nettleverandører til å tro at du befinner deg i et annet land. Hvor du befinner deg påvirker prisen.
01:38
Publisert: