I fredagens utgave av «Senkveld med Helene og Stian» fikk Helene Olafsen og Stian Blipp besøk av VGTV-duoen Morten Hegseth og Vegard Harm, og rapduoen Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa fra Madcon.

De fire gjestene delte ikke bare sofa fredag kveld, de er også i stallen til merkevareselskapet Anti Brandpeople. Det seerne ikke ble opplyst om, er at programleder Stian Blipp er både medeier og styremedlem i selskapet.

Anti Brandpeople jobber med å bygge opp personer som merkevarer, og har 35 musikere, programledere, skuespillere og influensere i stallen, ifølge sine hjemmesider. Selskapet hadde 39 millioner kroner i omsetning i 2017 og et resultat før skatt på 4,7 millioner kroner.

Stian Blipp har en eierandel på 14,6 prosent.

Vårt lille kjendisland

Det er The Oslo Company som produserer Senkveld for TV 2. Gjestene inviteres av redaksjonsledelsen, og godkjennes igjen av TV 2. Sjef for innholdsstrategi Jarle Nakken i TV 2 innrømmer at seerne burde blitt opplyst om forbindelsene mellom Blipp og gjestene.

Stian har ikke noe ansvar for booking av gjestene, men jeg ser at vi burde ha opplyst om bindingene når fire av gjestene har en forbindelse til et selskap som Blipp har en binding til.

Ifølge Vær varsom-plakaten skal redaksjonelle medarbeidere unngå dobbeltroller eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet. De skal vise åpenhet om bakenforliggende forhold og unngå å utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler.

– Burde Blipp i det hele tatt intervjue noen fra sitt eget selskap?

– I utgangspunktet er det mange bindinger. Vi fyller sofaen med markante kjendiser hver fredag. I løpet av et år har vi rundt 100 gjester. Kjendis-Norge er lite, mange kjenner hverandre, og det er et begrenset antall management. I dette tilfellet burde vi likevel gitt den opplysningen og vi går opp rutinene våre nå.

Kjendis-Norge er lite, mange kjenner hverandre, og det er et begrenset antall management. I dette tilfellet burde vi likevel gitt den opplysningen og vi går opp rutinene våre nå
Sjef for innholdsstrategi Jarle Nakken i TV 2

Skjedd før

Det er ikke første gang Stian Blipp intervjuer gjester fra eget selskap. Da han i 2017 ledet «Stian Blipp Show» på TV 2, var både NRK-programleder Atle Pettersen, blogger Sophie Elise Isachsen, og Vegard Harm tilknyttet merkevareselskapet, samtidig som de gjestet tv-programmet.

– Hvorfor skjer dette nok en gang?

– Det var et annet produksjonsselskap som produserte det programmet. Som sagt går vi opp rutinene våre på dette området for å sikre at man alltid vil opplyse om eventuelle bindinger, sier Nakken.

Stian Blipp og Helene Olafsen har vært programledere for Senkveld siden i fjor høst. I løpet av de to sesongene har også skuespiller Iman Meskini og programleder Synnøve Skarbø, som begge er i stallen til Anti Brandpeople, blitt intervjuet av Blipp.

Stian Blipp var opptatt i produksjon mandag, og derfor ikke tilgjengelig for kommentar. Programlederens manager og partner i Anti Brandpeople, Marte Schei, henviser til TV 2 og understreker at det er kanalen som har det redaksjonelle ansvaret for programmet.

– Anti Brandpeople har ingen kobling til produksjonsselskapet eller til TV 2 hva gjelder valg av gjester. Anti Brandpeople fungerer kun som Stian Blipp sitt management, skriver hun i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.