«NRK har tapt seerminutter i alle aldersgrupper.»

Slik lød overskriften på et av lysbildene NRKs analysesjef Kristian Tolonen presenterte for Kringkastingsrådet torsdag.

Rådet ledes av Per Edgar Kokkvold og skal blant annet drøfte hovedlinjene i NRKs programvirksomhet.

Minste siden 2008

Tolonen viste videre hvordan NRK så langt i år har tapt seertid på alle ukedager, sammenlignet med samme periode ifjor.

Et slags lysglimt er lørdagen, der NRK har jobbet målbevisst de siste årene med å få på plass en ny «gullrekke».

På lørdager har gjennomsnittlig seertid falt med to minutter i år, mens fallet på søndager er hele ti minutter.

Ifølge TV 2s informasjonssjef Jan-Petter Dahl har ikke avstanden i markedsandel mellom NRK 1 og ned til landets nest største tv-kanal vært mindre siden 2008.

Les også:

Ser mot våren

Nordmenns samlede tv-seing har økt, men det er bare NRKs konkurrenter som har nytt godt av økningen. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen forklarer at NRKs dårlige høst med seks forhold:

  •  Netflix og strømming stjeler seere.
  • NRK har ikke lykkes godt nok med sine satsinger i høst. Dramaserier som «Kampen for tilværelsen», «Lilyhammer» og «Øyevitne» har ikke levd opp til forventningene.
  • Konkurrentene møter for første gang NRK med påkostede underholdningsprogrammer hver dag, ikke bare på fredager og lørdager.
  • Fraværet av valgkamp i høst. Valgkamp styrker normalt oppslutningen om NRK.
  • «Farmen» på TV 2. Analysesjef Kristian Tolonen anslår at realityserien har stått for rundt ti prosent av all seing på TV 2 i høst.
  • Reklamekanalene utvidet tv-sesongen og stjal markedsandeler da noen av de største programsatsingene startet umiddelbart etter skoleferien.

– Samme effekt får de ikke en gang til, du kan ikke utvide sesongen hvert år, sier Eriksen.

(Saken fortsetter under videoen)

00:00
Publisert:

Kringkastingssjefen regner også med å se en endring utpå våren, etter en vinter der NRK igjen har mye idrett og slipper å leve i skyggen av OL på TV 2.

Fire av ti strømmer daglig

Konkurransesituasjonen er uansett endret for alltid. Analysesjef Tolonen viser hvordan den amerikanske strømmetjenesten Netflix for alvor gjør seg bemerket:

Ferske tall viser at 20 prosent av befolkningen strømmer tv-innhold daglig. Blant dem mellom 18 og 29 år har andelen økt til 38 prosent.

– Netflix er like stor som de store tv-kanalene blant 18-29-åringer, med en tydelig prime time på ettermiddagen. Det er blitt en relevant tv-kanal for dem, konstaterer analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Amedia og NRK velger hverandre dn+  

Søker Youtube-talenter dn+

De nye mediestjernene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.