– Schibsteds positive utvikling fortsatte i andre kvartal, med tidenes høyeste ebitda-resultat. Samtidig har vi redusert våre kapitalinvesteringer og økt kontantstrømmen vår, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
De sterke resultatene var bedre enn et konsensus av meglerne forventet på forhånd og ga solid vekst på børsen for Schibsted. På et tidspunkt var a-aksjen opp 15 prosent – over 300 kroner per aksje. Et slikt nivå har ikke a-aksjen vært på siden høsten 2015.
Pådriverne for veksten ligger i divisjonen Schibsted Marketplaces og den nyopprettede teknologiutviklingsavdelingen Growth i divisjonen Schibsted Media, som hver for seg økte henholdsvis 30 og 44 prosent fra andre kvartal i fjor.
Analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities mener markedet også verdsetter at Schibsted har holdt investeringskostnadene nede.
– Grunnen til at vi har hatt Schibsted som en av aksjene vi har hatt mest tro på i år, er at vi tror det er inne i en innhøstingsfase, og vi er i et lite bruddpunkt på rubrikksidene der investeringene kommer ned samtidig som at inntektene vokser som gir en ganske sterk effekt på kontantstrømmen, sier hun.
Sluttet
Men selv om Schibsted kunne feire solid vekst, må Ryssdal de neste månedene finne erstattere til flere sentrale posisjoner.
Den siste måneden har nemlig Schibsted mistet to ledere som har vært sentrale i veksten og produktutviklingen i konsernet de siste årene.
Dette arbeidet er sentralt i konkurransen om digitale annonseprodukter, som mediekonsernet til enhver tid kjemper med teknologigiganter som Google og Facebook om.
I juni sluttet visepresident Olivier Aizac for konsernets markedsplasser i Latin-Amerika i stillingen, etter å ha vært tilknyttet Schibsted siden 2015. Han grunnla også Schibsteds franske markedsplass-app Leboncoin, som alene sto for 30 prosent av omsetningen til Schibsted Marketplaces på 871 millioner euro i fjor.
Tidligere denne måneden sluttet også konsernets direktør for plattformer Rian Liebenberg, for å bli teknologidirektør i det amerikanske musikkrettighetsselskapet Kobalt Music.
Liebenberg kom til Schibsted i 2014 og har bygget opp konsernets utviklingsavdeling i London, der det er satset flere hundre millioner kroner de siste årene. Han skal fortsatt bistå konsernet som rådgiver i selskapets nyoppstartede Tech Advisory Board.
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal sier til DN at konsernet ikke ser noen dramatikk i hverken Aizac eller Liebenbergs avgang.
– Det er to veldig flinke sjefer, som har betydd mye for veksten vår de siste årene, men som nå slutter av helt naturlige årsaker. Olivier har jobbet som visepresident fra sitt hjem i Brasil, men ønsket å gå inn i en mer operativ rolle, forklarer Ryssdal.
Videre påpeker han at Liebenberg har vært i Schibsted i tre år – og løftet product & tech-divisjonen i konsernet.
– Han vil fortsatt være tilknyttet selskapet som rådgiver, som jeg er veldig glad for. Etter restruktureringen av selskapet i fjor, gikk også han inn i en mer rådgivende funksjon, etter at product & tech-avdelingene ble delt i hver sin divisjon for Marketplaces og Media. Rian bor i London, og ønsket mindre reisetid i hverdagen og å gå inn i en mer operativ rolle, fortsetter han.
Mistet lederskikkelser
Flere andre sentrale skikkelser for produktutviklingen i Schibsted har forlatt konsernet de siste to årene:
- Espen Sundve sluttet i desember i fjor som visepresident for produktledelse i mediedivisjonen for å bli produktsjef i Kolonial.no.
- Christian Printzell Halvorsen sluttet som senior visepresident for produkter i Marketplaces i mars i fjor. Er nå administrerende direktør i teknologiselskapet Cxense.
- Frode Eilertsen var medlem av konsernledelsen og ledet Schibsteds satsing på vekstselskaper. Sluttet i oktober 2016 for å grunnlegge rådgivningsselskapet Crux Group.
- Jacqueline Dozier sluttet i jobben som senior produktsjef i Schibsted i juni 2017. Jobber nå som selvstendig konsulent.
- Lidia Oshlyansky sluttet som global direktør for brukeropplevelse i Schibsted i august 2017. Jobber nå i Spotify.
- Elisabeth Barrie ga seg som vekstdirektør i etablerte markeder i Schibsted i oktober 2017. Er nå senior produktsjef i Vipps.
- Pooja Sinha Skogstad var direktør på Schibsteds Change Office til november 2017. Jobber nå i oppstartsselskapet Just Technologies.
Konsernsjef Ryssdal sier det er naturlig med en turnover i selskapet.
– Vi er et stort konsern med over 8.000 ansatte, så der må man se ting litt i totalitet. Schibsted har mange flinke medarbeidere, som vil være attraktive for andre selskaper og folk som rekrutterer. Det må vi leve med, og det er det heller ingen dramatikk i. Det er naturlig med en turnover, også i ledelsen, sier han.
Avviser kompetanseflukt
Han avviser at selskapet har mistet viktig kompetanse og ledere for produktutviklingen i konsernet.
– Folkene Liebenberg har jobbet tett med er plassert inn under andre sjefer, og Rian er fortsatt tilknyttet oss. Det kommer ikke til å medføre noen store konsekvenser for selskapet eller vår konkurransesituasjon. Jeg syns vi er godt posisjonert, og investerer bra i ny teknologi. Vi er godt rustet til å konkurrere i alle markedene vi er til stede i, sier Ryssdal.
Analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities har ikke noen tro på langsiktige effekter av at sentrale personer innen Schibsteds produktutvikling- og rubrikkselskaper – som Rian Liebenberg og Oliver Aizac – har sluttet.
– Dette er enkeltpersoner, og det tenker vi ikke på som noen stor effekt. Schibsted har mange flinke folk i systemet sitt, sier Trondsen.(Vilkår)