Jørgine Massa Vasstrand – mest kjent som «Funkygine» – er en av Norges største profiler i sosiale medier. På Instagram har hun 565.000 følgere hvor hun deler innhold om alt fra familieliv til annonser for fruktdrikkeselskapet Froosh og sportsklær fra Reebok på Intersport.

Vasstrands selskap, Nordic Lifestyle as, omsatte for 4,4 millioner kroner i 2018, mot 1,4 millioner året før. Resultatet endte på 3,9 millioner før skatt, mot 0,7 millioner i 2017.

Tidligere i sommer ble det kjent at TV 2 kapret Jørgine «Funkygine» Massa Vasstrand (30) til en ny dokusåpe om hele hennes familie – kalt «Funkyfam».

– Hadde du forventet at det skulle bli så mange som fulgte deg?

– Absolutt ikke. Alt har egentlig skjedd gjennom tilfeldigheter og det har ikke vært noe strategi fra min side om å bli kjent, men det er gøy å få jobbe med store prosjekter som dette, sier Vasstrand.

Hun har tidligere vært å se i TV 2-programmet «Bloggerne», samt på VGTV, der hun laget serien Vegard X Funkygine sammen med VGTV-profil Vegard Harm.

Hun er imidlertid ikke den eneste i familien med stor følgerskare på Instagram. Tvillingbrødrene Silas og Emil har begge snaut 60.000 følgere, mens ektemannen Morten Sundli, som er fotballspiller og kaptein på Obosligalaget Ullensaker/Kisa, har 52.000 følgere.

Kommersielle kategorier

Det er ikke bare på tv-skjermen TV 2 har planer for den populære treningsfamilien.

En fersk søknad til Patentstyret viser at TV 2 har sendt inn søknad om å varemerkeregistrere «Funkyfam» i en rekke kommersielle kategorier.

Blant annet ønsker TV 2 å sitte på rettighetene til bager og sportsbager, sportsklær og utstyr, og utdannings- og underholdningsvirksomhet – som treningsveiledning, treningsprogrammer og rådgivning.

– Det er noe vi gjør med alle konseptene vi skaper, sier pr- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

– Men dere har jo også søkt for sportsutstyr, bager og veldig konkrete ting. Har dere en tanke bak det?

– Vi holder alle muligheter åpne, men når det gjelder serien «Funkyfam» har vi ingen planer utover å sende programmet, per nå, sier Dahl.

Vasstrand har bakgrunn som personlig trener. På spørsmål om hun ser kommersielle muligheter med «Funkyfam»-varemerket, svarer hun følgende:

– Det er trening som er hovedbudskapet som jeg og tvillingbrødrene mine prøver å få frem. Om vi kan gjøre noe spennende sammen i fremtiden, er det gull.

Rigger om Sumo

DN skrev tirsdag TV 2 rigger strømmetjenesten Sumo for å nå yngre målgrupper.

Noen aktualitetsprogrammer, magasiner og reality kommer i tiden fremover til å testes ut med reklame – og dermed være «gratis» for alle å se. Om «Funkyfam» blir en av disse, er foreløpig ikke klart.

I tillegg til «Funkyfam» satser TV 2 også på en ny sesong med «Bloggerne», med en rekke av Norges største influensere i stallen. Torsdag morgen kom også nyheten om at influenser Martine Lunde blir programleder på TV 2 Sumo, for programmet «Glow Up», et realityaktig konkurranseprogram med mål om bli «Norges neste makeup-stjerne».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.