TV 2-sjef Olav T. Sandnes sier grunnen til veksten er sammensatt, men trekker frem brukerinntekter – spesielt fra TV 2 Sumo – og stabil reklameomsetning.

-Det var et solid år, sier han.

TV 2-konsernet hadde i 2018 en omsetning på 4,5 milliarder kroner, mot 4,26 milliarder kroner året før.

Driftsresultatet endte på 391 millioner kroner.

Sandnes er fornøyd med veksten på strømmetjenesten TV 2 Sumo, som konkurrerer med Netflix, HBO Nordic og Viaplay om markedsandeler innen strømming.

- Realiteten er at vår tjeneste må være på nivå med de beste i hele verden på brukervennlighet. Vi må naturlig nok ha en tjeneste som har en tydelig norsk profil, og har allerede godt norsk innhold som differensierer oss fra konkurrentene.

- Netflix og HBO kommer med mer norsk innhold snart. Hva tenker du om det?

- På samme måte som vi har internasjonalt innhold også, vil de ha noe lokalt. Vektingen vår på det norske er mye tyngre enn Netflix noen gang vil ha, men vi er selvfølgelig forberedt på at deres dramasatsing vil inneholde lokale og regionale nordiske dramaer.

TV 2 skal bruke minst 250 millioner kroner de neste fem årene på dramaproduksjoner.

TV 2 opplyser at inntektene fra reklamemarkedet i 2018 var relativt stabile, grunnet økt digital satsing og at reklamekjøpere fremdeles anser tv som en attraktiv plattform. Kanalen har ikke merket noe til nedgangen i tv-reklamemarkedet så langt i år, som Mediebyråforeningen rapporterte tidligere denne uken.

Ny Premier League-avtale koster

Mediehuset har også sikret seg en forlengelse av rettighetene til Premier League til og med 2021/2022-sesongen.

Det innebærer ifølge Sandnes økte kostnader. For inneværende treårsperiode med rettighetene, som går ut etter at Premier Leauge-sesongen avsluttes i mai, betalte TV 2 etter det DN vet over 1,8 milliarder kroner totalt

-Det er vel en kjent sak at sportsrettigheter blir dyrere og dyrere. Det er en situasjon vi er forberedt på. Vi ser at sport er viktig, fordi det er live og det engasjerer, og det er naturlig at vi forsvarer investeringene vi gjør. Det vil vi komme til å gjøre med de nye rettighetene, sier Sandnes.

- Dere håper vel at Ole Gunnar Solskjær får permanent jobb som manager i Manchester United?

- Det hadde vært en fordel ja, sier Sandnes.

Kanalen har over 400.000 abonnenter på strømmetjenesten TV 2 Sumo, opplyses det i meldingen.

TV 2 har merket «Solskjær-effekten» på alle deres flater siden nordmannen fikk vikarjobben i den engelske storklubben rett før jul.

- Det er mange som har kastet seg på Solskjær og synes det har vært ekstra spennende med Manchester Uniteds suksess så langt under ham, men vi vet ikke hvor lojale de er helt enda.

Avtale med staten

TV 2 fikk i løpet av 2018 i stand en ny allmennkringkasteravtale med Kulturdepartementet.

Fra nå kan kanalen få inntil 135 millioner kroner i støtte verdt år i fem år – altså inntil 675 millioner totalt. For å kunne få denne støtten må kanalen vise at allmennkringkastingen medfører en merkostnad selskapet ikke ville hatt dersom den ikke skulle utføre oppdraget.

TV 2s eier – det danske mediekonsernet Egmont – økte driftsresultatet med 350 millioner kroner til 1,8 milliarder kroner i 2018.

«Det gode resultatet er et uttrykk for at Nordisk Film sto bak populære filmer, som trakk mye folk til kinoene, at TV 2 vant markedsandeler med gode TV-formater, sport og journalistikk, at Egmonts bokforlag ga ut en rekke av årets største bestselgere, og at Egmont Publishing nådde millioner av mediebrukere over hele Norden med engasjerende innhold på print og digitalt», skriver konsernet i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.