Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
Tips oss
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
${ subscriptionType }
${ loginMenu.buttonText } ${ bliAbonnent.buttonText }
  • ${ logoutMenu.buttonText }
  • ${ nhstLogoutMenu.buttonText }
Medier

Frykter for norsk innhold

Norsk innhold står på spill om NRK må kutte 100 millioner etter lisensfrys, mener kringkastingssjefen. Statssekretær Bård Folke Fredriksen (H) er uenig.

1 min Publisert: 06.10.16 — 21.45 Oppdatert: 7 år siden

Samboerparet Charlotte Scharning (33) og Hugo Paret (27) er aktive brukere av NRKs nett-tv-funksjon. – Det føles litt som en plikt å betale lisensen. I dag er den på et helt greit nivå, men blir den høyere, så hadde jeg nok vært litt mer negativ, sier Scharning.
Samboerparet Charlotte Scharning (33) og Hugo Paret (27) er aktive brukere av NRKs nett-tv-funksjon. – Det føles litt som en plikt å betale lisensen. I dag er den på et helt greit nivå, men blir den høyere, så hadde jeg nok vært litt mer negativ, sier Scharning. (Foto: Mikaela Berg) Mer...

Stian Øvrebø Johannesen og Marcus Husby

Derfor økes ikke lisensen

Regjeringen påpeker i statsbudsjettet at Kringkastingsavgiften har hatt en nominell vekst på 35,2 prosent de siste ti årene. Samtidig er det blitt 227.000 flere lisensbetalere.

Denne kombinasjonen har gitt NRK en solid økning i lisensinntekter – på 1,8 mrd. kroner, eller 51,1 prosent fra 2006 til 2015.

Kombinert med vellykkede innsparings- og effektivitetstiltak i NRK, mener Regjeringen at «NRK har økonomisk handlingsrom til å videreutvikle selskapet innenfor nåværende utgiftsrammer».

Totalt

TV-lisens Politikk Statsbudsjettet 2017 Medier

DN Jobb

Ukens stilling

Det som teller

Dagens Næringsliv er Norges fremste næringslivsavis. Siden 1890 har vi vært først med nyhetene om bransjene, bedriftene og menneskene som former samfunnet. Vi gir deg kunnskap, inspirasjon og grunnlag for gode valg.

Sjefredaktør og administrerende direktør

  • Janne Johannessen

Redaktører

Kontakt

Tips oss

Dagens Næringsliv er en del av DN Media Group. For mer informasjon om DN Media Group klikk her. Vi arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.