Medietilsynet presenterte onsdag sin gjennomgåelse av økonomien i norske medier.

Her fremgår det at NRK er Norges største medievirksomhet målt i omsetning. Over en femårsperiode har NRKs andel av medienes totale driftsinntekter økt – fra 19,3 prosent i 2012 til 22,1 prosent i 2016, skriver tilsynet.

Innbetalt NRK-lisens. Fra Medietilsynets rapport om medieøkonomien i 2016.
Innbetalt NRK-lisens. Fra Medietilsynets rapport om medieøkonomien i 2016. (Foto: Medietilsynet)

Rapporten viser samtidig at de kommersielle kringkasternes inntekter øker enda mer enn NRKs inntekter, og var nær to milliarder kroner høyere enn NRKs inntekter i 2016.

Radio mest lønnsomt

Norske kommersielle radiokanaler var mer lønnsome enn tv i 2016, ifølge Medietilsynet

Radioene tjente 102 millioner kroner på driften, mens tv-selskapene fikk et samlet driftsoverskudd på 52 millioner kroner i 2016. Året før var overskuddet i tv 457 millioner kroner.

NRK mottok 5,5 milliarder lisenskroner ifjor, noe som tilsvarer 45 prosent av den samlede omsetning til norske kringkastere i 2016.

Fordelingen av driftsinntekter mellom NRK og de kommersielle kanalene. Fra Medietilsynets økonomirapport 2016.
Fordelingen av driftsinntekter mellom NRK og de kommersielle kanalene. Fra Medietilsynets økonomirapport 2016. (Foto: Medietilsynet)

Vendepunkt

Tilsynets nytilsatte direktør, Mari Velsand, tror 2017 blir et vendepunkt for norske medier.

I 2016 hentet disse inn tilsammen 9,3 milliarder kroner i brukerbetaling direkte fra lesere og seere. Samme år utgjorde reklameinntekter 9,9 milliarder.

I år kommer dette til å endre seg, spår Velsand.

– 2017 blir sannsynligvis året da brukerinntektene blir mediebransjens viktigste inntektskilde, sier Velsand i en melding fra Medietilsynet.

Det er fall i avisenes annonseinntekter og økte inntekter fra tv-selskapenes salg av kanal-pakker og premium-kanaler som vil føre til skiftet.

Tv-virksomhetenes brukerinntekter utgjorde 41,9 prosent av omsetningen i 2016, skriver tilsynet i pressemeldingen.

Én prosent av BNP

Norske aviser og kringkastere omsatte i 2016 for 25,4 milliarder kroner.

Dermed utgjorde de knapt én prosent av fastlands-Norges brutto nasjonalprodukt (BNP).

I løpet av de siste fem årene har medienes samlede omsetning falt med tre prosent, ifølge Medietilsynet. (Vilkår)

TV 2-redaktør letter på sløret
– Da møtte vi opp på et klokkeslett og satt oss ned foran tv-en, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække som husker tilbake på starten av TV 2 for 25 år siden.
01:32
Publisert: