Medietilsynet presenterte onsdag sin gjennomgåelse av økonomien i norske medier.
Her fremgår det at NRK er Norges største medievirksomhet målt i omsetning. Over en femårsperiode har NRKs andel av medienes totale driftsinntekter økt – fra 19,3 prosent i 2012 til 22,1 prosent i 2016, skriver tilsynet.
Rapporten viser samtidig at de kommersielle kringkasternes inntekter øker enda mer enn NRKs inntekter, og var nær to milliarder kroner høyere enn NRKs inntekter i 2016.
Radio mest lønnsomt
Norske kommersielle radiokanaler var mer lønnsome enn tv i 2016, ifølge Medietilsynet
Radioene tjente 102 millioner kroner på driften, mens tv-selskapene fikk et samlet driftsoverskudd på 52 millioner kroner i 2016. Året før var overskuddet i tv 457 millioner kroner.
NRK mottok 5,5 milliarder lisenskroner ifjor, noe som tilsvarer 45 prosent av den samlede omsetning til norske kringkastere i 2016.
Vendepunkt
Tilsynets nytilsatte direktør, Mari Velsand, tror 2017 blir et vendepunkt for norske medier.
I 2016 hentet disse inn tilsammen 9,3 milliarder kroner i brukerbetaling direkte fra lesere og seere. Samme år utgjorde reklameinntekter 9,9 milliarder.
I år kommer dette til å endre seg, spår Velsand.
– 2017 blir sannsynligvis året da brukerinntektene blir mediebransjens viktigste inntektskilde, sier Velsand i en melding fra Medietilsynet.
Det er fall i avisenes annonseinntekter og økte inntekter fra tv-selskapenes salg av kanal-pakker og premium-kanaler som vil føre til skiftet.
Tv-virksomhetenes brukerinntekter utgjorde 41,9 prosent av omsetningen i 2016, skriver tilsynet i pressemeldingen.
Én prosent av BNP
Norske aviser og kringkastere omsatte i 2016 for 25,4 milliarder kroner.
Dermed utgjorde de knapt én prosent av fastlands-Norges brutto nasjonalprodukt (BNP).
I løpet av de siste fem årene har medienes samlede omsetning falt med tre prosent, ifølge Medietilsynet. (Vilkår)