TV 2s hovedkanal og kanaler som Zebra, Humor, Livsstil, Nyhetskanalen, Sportskanalen og Sport Premium kan forsvinne for 2,2 millioner tv-seere ved midnatt torsdag.
Da utløper dagens distribusjonsavtale mellom Telenor-eide Canal Digital og TV 2.
Nå forbereder Canal Digital en million kunder på at det kan bli brudd.
«Vi vil naturligvis tilby en kompensasjon dersom vi ikke blir enige med TV 2. Dersom du ikke får et fullt tilbud, skal du selvsagt ikke betale full pris. Mer detaljer må vi komme tilbake til dersom det skulle bli aktuelt. TV 2 har også åpnet opp for at du kan se TV 2-kanalene midlertidig kostnadsfritt i deres strømmetjeneste dersom vi ikke kommer til enighet,» skriver Canal Digital på sine nettsider.
Håper på løsning
Tormod Sandstø, nordisk kommunikasjonsdirektør for Canal Digital Satellitt, håper fortsatt på en løsning.
– Siste oppdatering er at vi fortsetter forhandlingene utover dagen, med sikte på å komme til enighet med TV 2, sier han.
Men han bekrefter også at Canal Digital har tenkt gjennom hva som skjer om det blir brudd.
– I og med at det skrives om forhandlingene i mediene, kommer det også inn spørsmål fra seerne. Derfor har vi valgt å gå ut med informasjon på sidene våre. Der har vi også sagt at hvis det blir brudd og kundene ikke får et fullt tilbud, så skal ikke kundene betale full pris, sier Sandstø.
Føre var
Ved forrige store tv-konflikt hadde ikke Canal Digital noe klart svar på om kundene ville bli kompensert dersom tv-kanaler de hadde betalt for uteble.
Det var i 2016, da Canal Digital ikke klarte å bli enig med Discovery Networks om vilkårene for distribusjon av TVNorge og andre Discovery-kanaler. Resultatet var at Discovery-kanalene forsvant fra skjermen hos en million Telenor-kunder i ti dager.
– Vi vet at spørsmålet vil komme ganske raskt ved en eventuell konflikt. Derfor har vi ønsker å formidle med en gang dersom folk lurer på hva som skjer hvis kanalene blir borte. Alle detaljer vil man måtte komme tilbake til, for det er en million kunder og mange ulike abonnement. Folk skal ihvertfall ikke betale fullt hvis de ikke får alle kanalene de har betalt for, slår Sandstø fast.
Åpner Sumo på direkten
TV 2 gikk onsdag kveld ut med beskjed om hvordan Canal Digital-kunder kan få tilgang til kanalene ved brudd i forhandlingene.
I en intern melding til ansatte skrev TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand at TV 2 vil «sørge for at Canal Digitals kunder kan få se TV 2s kanaler direkte på Sumo, selv om de ikke har abonnement. Dette er ikke det samme som gratis Sumo-abonnement, men det gjør direkte-seeing mulig.»
Willand avviste at dette var ment som en provokasjon overfor Telenor.
– Det er ment som god informasjon overfor seerne. Jeg vil understreke at vi først og fremst arbeider for å komme frem til enighet før fristen. Men det ville være dumt å vente til fem minutter før fristen går ut med å legge plan for hva vi skal gjøre hvis vi ikke blir enige. Seeren er den uskyldige tredjeparten i en sånn konflikt. Derfor er vi opptatt av at seerne skal lide minst mulig hvis vi ikke blir enige, sa Willand.
Krone-is til hundrevis av millioner
TV 2-sjef Olav Sandnes har tidligere opplyst at TV 2 ber om en prisøkning tilsvarende en krone-is per kunde i måneden.
I kroner innebærer dette, etter det DN forstår, en samlet økning fra cirka 20 til rundt 40 kroner per kunde per måned for retten til å videresende alle TV 2s kanaler.
Telenor har foreløpig ikke akseptert TV 2s krav, som med en million kunder kan innebære en kostnadsøkning på rundt 240 millioner kroner årlig.
Et annet krevende tema i forhandlingene, handler om rollefordelingen mellom Telenor og TV 2 på strømmemarkedet, som blir stadig viktigere både for tv-distributører og tv-selskaper.
– For et redaktørstyrt mediehus er det uaktuelt at våre programmer plukkes fra hverandre, og settes sammen i et nytt tilbud som bestemmes og kontrolleres av en tredjepart, forklarte Willand i den interne meldingen.(Vilkår)