Kostbare Premier League-rettigheter svekket resultatet til den europeiske betal-tv-kjempen Sky siste halvår.

Sky betaler ifølge Reuters 70 prosent mer enn tidligere for å få sende den ettertraktede engelske toppfotballen.

Også norske TV 2 måtte hoste opp historisk mye penger for å sikre seg Premier League for årene 2016–19. Kanalen betalte 134 prosent mer per sesong enn i forrige periode (se grafikk).

Det bidro til en voldsom økning i kanalens innholdskostnader.

Søt kløe – sur svie

Sky slo BT Group i budrunden om rettighetene til Premier League i England og betalte 4,2 milliarder pund for en treårig Premier League-avtale. 

Etter den søte kløe, kommer nå den sure svie – både for Sky og TV 2.

TV 2 står midt i en svært krevende prosess der 177 årsverk og 350 millioner kroner skal kuttes innen 2020.

Noe av bakgrunnen er at nettopp innholdskostnadene i tv-virksomheten har eksplodert og bidratt til at kanalen kommer ut av 2016 med rekordunderskudd.

I Sky har fotballen medført at driftsresultatet er redusert med 65 millioner pund til 679 millioner pund det siste halvåret. 

Det tilsvarer et resultatfall på over ni prosent i perioden.

Samtidig økte tv-abonnentenes utroskap markant. 

Vanvittig inflasjon

Måltallet, såkalt churn, viser hvor lang tid det tar før en kunde sier opp avtalen sin. 

Høy churn betyr at kundene bare blir en kort stund før de hopper av, slik at kanalen må bruke store ressurser på å hanke inn nye betal-tv-kunder.  

– Med økende churn, svak vekst i inntekter per kunde og vanvittig inflasjon i rettighetskostnadene har denne bransjen aldri vært mer krevende, sier analytiker Neil Campling i Northern Trust Capital Markets til Financial Times.

Han mener Skys churnrate på 11,6 prosent er alarmerende.

Tross vanskelighetene forsøker mediemogul Rupert Murdochs og 21st Century Fox for tiden å kjøpe de siste 61 prosentene, som Fox fortsatt ikke eier i Sky, for 11.7 milliarder pund. (Vilkår)