Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, la onsdag ettermiddag ut en intern melding til de ansatte om status i forhandlingene med Telenor og Canal Digital om en ny distribusjonsavtale.

«Forhandlingene pågår for fullt nå før fristens utløp, som er midnatt torsdag, altså i morgen».

Dersom partene ikke blir enige, kan en million husstander som er kunder av Telenor-eide Canal Digital, miste TV 2-kanalene ved midnatt torsdag. Det tilsvarer 2,2 millioner seere.

Planlegger å la folk strømme

TV 2 har imidlertid planene klare:

«Disse kundene har flere alternativer for å få sett TV 2 likevel. De som ønsker det kan selvsagt skifte TV-distributør. Alle de andre, som Riks-TV, GET, Altibox, sender TV 2s kanaler.

I tillegg vil vi sørge for at Canal Digitals kunder kan få se TV 2s kanaler direkte på Sumo, selv om de ikke har abonnement. Dette er ikke det samme som gratis Sumo-abonnement, men det gjør direkte-seeing mulig.

Vi kommer til å informere Canal Digital-kundene før fristen går ut, ved en crawl på skjermen med informasjon om en eventuell konflikt,» skriver Sarah Willand i den interne meldingen.

– Er dette en provokasjon fra TV 2s side overfor Telenor?

– Nei, det håper jeg ikke. Det er ment som god informasjon overfor seerne. Jeg vil understreke at vi først og fremst arbeider for å komme frem til enighet før fristen. Men det ville være dumt å vente til fem minutter før fristen går ut med å legge plan for hva vi skal gjøre hvis vi ikke blir enige. Seeren er den uskyldige tredjeparten i en sånn konflikt. Derfor er vi opptatt av at seerne skal lide minst mulig hvis vi ikke blir enige, sier Willand.

Tormod Sandstø, nordisk kommunikasjonsdirektør for Canal Digital Satellitt, vil ikke kommentere opplysningen om TV 2s strømmeplaner.

– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi forhandler fortsatt og har håp om å få til en avtale, sier Sandstø.

«Et stykke fra hverandre»

Willand skriver at forhandlingene dreier seg om krevende spørsmål, «der Telenor og TV 2 foreløpig har ulike svar. Vi står med andre ord et stykke fra hverandre, halvannet døgn før fristen går ut. Men vi håper på det beste.»

Et sentralt krav fra TV 2 er at Telenor må betale like mye for TV 2-kanalene som de andre tv-distributørene.

TV 2-sjef Olav Sandnes har tidligere opplyst at TV 2 ber om en prisøkning tilsvarende en krone-is per kunde i måneden.

I kroner innebærer dette, etter det DN forstår, en samlet økning fra cirka 20 til rundt 40 kroner per kunde per måned for retten til å videresende alle TV 2s kanaler.

Telenor har foreløpig ikke akseptert kravet, som kan bety en kostnadsøkning på rundt 240 millioner kroner årlig.

– Jeg vil ikke kommentere spekulasjoner om beløp, sier Willand.

– Men vi mener det ikke er noen logikk i at Telenor skal betale betydelig mindre enn de andre distributørene for det samme innholdet, sier Willand.

– Noe av kjernen her er at TV 2 vil stadig ha mer betalt for innhold stadig færre ser på, har Tormod Sandstø tidligere uttalt. Han er nordisk kommunikasjonsdirektør for Canal Digital Satellitt.

Vil holde på kontrollen

Et annet krevende tema i forhandlingene, handler om rollefordelingen mellom Telenor og TV 2 i strømmetjenestene, som blir stadig viktigere.

– For et redaktørstyrt mediehus er det uaktuelt at våre programmer plukkes fra hverandre, og settes sammen i et nytt tilbud som bestemmes og kontrolleres av en tredjepart, skriver Willand i internmeldingen.(Vilkår)

Meretes Utvalgte: «Må ha»-sancerre
Sancerre passer den tidlige sommervarmen ypperlig. Dette er vinen å drikke til lette salater, til grønne ferske asparges og til skalldyr.
01:05
Publisert: