TVNorge varslet tidlig at de ville integrere kanalens «humor-dna» i dekningen av vinterlekene i Pyeongchang i Sør-Korea i februar. Med kjente gjester og flere komikere på menyen, skulle kanalen få flere unge seere enn TV 2 og NRK hadde klart tidligere år.
Under tittelen «Vi oppsummerer TVNorge og Discoverys første OL» under Nordiske Mediedager i Bergen onsdag formiddag innrømmet kommunikasjonsdirektør Espen Skoland, sportsdirektør Eirik Koren og tv-produsent Hasse Lindmo at de tøyde strikken for langt.
– Vi sendte OL direkte fra midnatt til klokken fire dagen etter, så skulle det lages et oppsummeringsprogram på kvelden. Da var vår tanke at folk var lei av sport. Men der tok vi feil, sier Skoland.
Skrev med caps lock på Twitter
Lindmo som produserte kveldsprogrammet «OL-kveld» med programlederne Anne Rimmen og Jon Almaas så tidlig at humor og kjente gjester ikke fanget seerne interesse alene. Vendepunktet var da talkshow-programleder Fredrik Skavlan var gjest i programmet.
– Han var overhodet ikke interessert i sport. Da han så på en øvelsene i studio, så var det som han satt og så på kamelritt i Dubai, sier Lindmo.
– Da begynte også folk å skrive med Caps Lock på Twitter, de var irriterte. Men de hadde rett. Vi tok ikke publikum på alvor. De ville ha sportsinnholdet også på kvelden, sier Skoland.
I løpet av de ti første sendingene hadde programmet samlet i gjennomsnitt 284.400 seere – 331.000 færre seere enn det TV 2 klarte å gjøre i samme periode med sitt OL-program, «Senkveld i Sotsji» i 2014.
Humor-bom
Lindmo innrømmer at de hadde skrudd sportsbryteren for langt ned, og måtte ta grep for å få opp seertallene igjen.
– Fra dag to, så begynte en fase som i flybransjen heter «fly og skru». Vi var i full fart. Men måtte bygge om hele programmet og gjøre det mer sportstungt. Vi måtte rett og slett gjøre om en underholdningsseksjon til en sportsseksjon, sier Lindmo.
Det var ikke bare humorinnslagene som feilet under OL-sendingene på TVNorge og Eurosport. Under intervjusesjonen med Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim fortalte sportsdirektør Eirik Koren at tv-seerne så herrenes sprintfinale i langrenn nesten et halvt minutt forsinket.
Årsaken var at en av produsentene trodde han hadde tid til en ekstra reklamepause.
– I verdenscup er det en pause før den siste finalen. Men det var det ikke under OL. Det forsto vi for sent, så vi sendte reklame på det tidspunktet. Det var mye banning fra kommentatorene i bua da de forsto hva som hadde skjedd. Det var en stor «fuck up». Likevel ble vi reddet av at Klæbo tok gull. Vi ventet bare at spørsmålene skulle komme. Men de kom aldri, så vi har mye å takke Klæbo for, sier Koren.(Vilkår)