Discovery Networks Norway vil overlate store deler av promo-virksomheten til eksterne spesialister.

13 ansatte vil kunne blir berørt av prosessen. Det bekrefter Discovery Networks Norway i en melding. Kuttrunden er den fjerde på to år. Med denne runden vil over 60 personer ha måttet slutte i Discovery siden 2016.

Samtidig er det ansatt en rekke nye medarbeidere, spesielt på sportsområdet, slik at netto nedbemanning i perioden trolig vil ende på rundt 20 årsverk.

Selskapet har i dag cirka 145 ansatte.

Setter ut promo

Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks Norge, sier i en pressemelding at hensikten med denne kuttrunden er å utnytte stordriftsfordeler.

Målet er styrke seg på norsk innholdsproduksjon og videreutvikling av digitale produkter.

– Et av grepene vi nå planlegger er å sette ut promo-produksjonen til et nordisk produksjonsselskap, sier Austvoll Jensen ifølge meldingen.

Endringene ble presentert på et allmøte for de ansatte tirsdag.

Selskapet har tidligere i år vært gjennom en lignende omorganisering. Da ble det spesielt gjort endringer i organisasjonsstrukturen på salg, men også andre avdelinger på huset ble berørt.

– Disse kuttrundene medfører selvfølgelig en stor belastning for organisasjonen, men har vært nødvendig for å kunne satse på sport, levere OL og Eliteserien, samt utvikle to strømmetjenester, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery.

Milliardkonsern

Torgeir Engelund er nettopp blitt tillitsvalgt for de ansatte i Norsk Journalistlag, som etter det DN erfarer bistår sine medlemmer som er ansatt i tv-selskapet.

– Vi sitter i møter med de tillitsvalgte nå, så jeg kan ikke uttale meg, var Engelunds knappe kommentar før allmøtet, som startet klokken 13.

DN har ikke oppnådd kontakt med Discovery-direktør Tine Austvoll Jensen.

Discovery Networks Norway fikk i 2017 en omsetning på 2,13 milliarder kroner, og et driftsresultat på 61 millioner kroner.

Etter skatt endte årsresultatet på litt over 34 millioner kroner, ned fra 141,6 millioner kroner i 2016.

Selskapet bak strømmetjenesten Dplay og kanaler som TVNorge, Max og Fem har de siste årene vært gjennom flere kuttrunder.

Senest i mai ble det kjent at tv-selskapet ville nedbemanne, også da med rundt 13 årsverk.

– Det er en omstilling for å tilpasse oss utfordringene vi ser kommer frem i dag, sa Skoland til DN da.

Ifølge nettavisen Kampanje kom selskapet i mål med en nedbemanning på rundt ti ansatte i slutten av mai.

Satset stort på sport

Discovery har de siste årene brukt store ressurser på kjøp av sportsrettigheter:

  • I 2015 betalte selskapet 2,4 milliarder kroner for retten til å sende Eliteserien og Obos-ligaen i fotball fra 2017 til 2022.
  • I 2016 kjøpte Discovery tv-rettighetene til fire OL for 11 milliarder kroner.

Tine Austvoll Jensen overtok etter Harald Strømme som toppsjef i Discovery i Norge i mars 2017.

Strømme sluttet brått i februar samme år, og fikk følge av sin digitalsjef Sindre Østgård.

I dag er det kun Eivind Landsverk som er igjen av Strømmes opprinnelige ledergruppe, etter at det for et par uker siden ble kjent at juridisk direktør Edvard Tveten slutter etter 13 år i stillingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Disse tv-ene har en åpenbar mangel
DNs anmelder ville gått for noe annet i år, neste år og kanskje også året etter.
02:13 Min
Publisert: