TV 2 Humor starter sendinger i mars neste år. Kanalen skal tilby humorprogrammer 24 timer i døgnet, og etterhvert også egenproduserte norske humorprogrammer.

Humor døgnet rundt

Det blir den første norske tv-kanalen som er startet i Norge siden TVNorge startet Vox i januar 2012. Kanalen åpner med kjente amerikanske sitcoms som «2 Broke Girls», «Modern Family», «Fresh Prince Of Bel Air», «That '70s show», «New Girl», «South Park» og «My Name Is Earl». Hovedattraksjonen blir daglige sendinger med ferske episoder av det populære amerikanske talkshowet «The Tonight Show with Jimmy Fallon».

– Vi lanserer en ny, rendyrket humorkanal. Der skal man kunne få en god latter 24 timer i døgnet, sier Jarle Nakken, programdirektør i TV 2.

– Vi satser på humor også på hovedkanalen. Men vi har så mange talenter og så mange ideer at det rett og slett ikke er plass til alle disse ambisjonene på hovedkanalen, sier Nakken.

Jakter på unge

Et av målene er å appellere til yngre seere. TVNorge har i flere år investert i humorprogrammer med kjente komikere, og har en gjennomsnittlig seeralder som er omtrent ti år yngre enn TV 2. TV 2 går dermed inn i konkurransen med TVNorge om de seerne som er mest attraktive for annonsørene.

– Vi vet at humor som genre fenger den yngre målgruppen. Dette blir Norges første og eneste rendyrkede humorkanal for seerne som er på jakt etter morsom og uforpliktende underholdning, sier Nina Lorgen Flemmen, direktør for internasjonale innkjøp i TV 2.

Rendyrkede nisjekanaler er en annen del av TVNorges suksessoppskrift de siste årene. Kanalene Fem og Max har klare profiler rettet mot kvinner og menn. Og både Nina Lorgen Flemmen og Jarle Nakken var medvirkende til suksessen i TVNorge før de ble rekruttert til TV 2 i år. Men Nakken er ikke med på at TV 2s humorsatsing er etablert for å konkurrere med TVNorge spesielt.

– Humor er noe alle kanaler har, og TV 2 har tradisjon for satsing på humor, sier han.

– TV 2 ønsker å fortsette veksten på hovedkanalen, men også vokse ved å rendyrke komplimentærkanalene. TV 2s uttalte målgruppe er mellom 20–49 år. Vi har jo forventninger om at vi skal kapre seerandeler innen de yngste seergruppene og tiltrekke nye seere til kanalen, sier Nakken.

Det er ikke kjent hvor bred distribusjon humorkanalen vil få. Andre TV 2-kanaler, som Nyhetskanalen, Zebra og Bliss er tilgjengelig hos de fleste tv-distributører.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.