Mandag ble det kjent at i eliteklubbenes forening, Norsk Toppfotball (NTF), og Norges Fotballforbund har solgt Ullevaal Media Center (UMC) til Trippel-M og Biovisjon Holding. En uke senere ble de tre fast ansatte sagt opp.

Salget ble gjennomført under et år etter at fotballens eget tv-produksjonsselskap på Ullevaal stadion mistet sin hovedkunde. Det skjedde i 2017, da Discovery Networks Norway valgte å flytte produksjonen av eliteseriefotball fra UMC til konkurrenten Nep.

Fatalt tap

Kai-Erik Arstad er assisterende generalsekretær i Norges Fotballforbund (NFF). Han bekrefter at situasjonen ble avgjørende.

– At Discovery ikke valgte UMC var fatalt for UMCs del og for den økonomiske driften, men sånn er jo dette markedet, sier Arstad.

NFF eide UMC sammen med NTF, der Leif Øverland er administrerende direktør.

– Vi har hatt kjempeutfordringer etter at vi mistet kontrakten med Discovery, sier Øverland.

Han forklarer at styret i UMC lette etter nye muligheter da Discovery etter 2017-sesongen valgte å flytte produksjonen av Eliteserie-sendinger fra UMC til Nep.

Men da det ikke lykkes å få inn nye oppdrag, var styrets råd å selge.

– Vi har hatt flere interessenter. Det har vært diskutert samarbeidsmodeller og salg av hele selskapet. Vi ønsket å komme oss helt ut. Det har vi fått til. Alternativet for oss var avvikling, dersom vi ikke hadde kommet i mål med salget, sier Øverland.

Styrebehandlet

De to fotballtoppene sier salget av UMC har vært behandlet på styrenivå både i NFF og NTF.

– Var det en tabbe av NTF OG NFF ikke å selge UMC som en del av rettighetssalget da Eliteserien ble solgt til Discovery i 2015?

– Vi mente det ikke var riktig å pakke dette sammen. Målet var å lage et best mulig tv-produkt av Eliteserien og da måtte vi la Discovery bestemme hvordan de skulle produsere det, sier Arstad i NFF.

– Var dere kjent med at de ansatte ville bli oppsagt uken etter at dere solgte?

– Vi var ikke inne i detaljene. Vi ble i salgsprosessen kjent med at de nye eierne ville gjøre en omstilling, men ikke på detaljnivå, sier Øverland.

På vei mot underskudd

Økonomien i Ullevaal Media Center har kollapset som følge av tapet av Discovery-kontrakten. Det ligger an til millionunderskudd i 2018, etter en omsetning på 40 millioner kroner og overskudd på en million i 2017.

NFF og NTF vil ikke oppgi hva de har fått betalt for UMC. Men Øverland og Arstad bekrefter at kjøpesummen Trippel-M og Biovisjon Holding må ut med er lavere enn den bokførte egenkapitalen på cirka 15 millioner kroner som fortsatt står i selskapet.

– Gjenværende egenkapital i selskapet er noe høyere enn den salgssummen vi har fått, sier Kai-Erik Arstad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her stopper advokaten intervjuet med den tidligere direktøren for Russlands statsorganiserte dopingprogram når han får spørsmål om navngitte personer innen skiskyting.
DOPING | Grigorij Rodtsjenkov avslørte Russlands statsorganiserte dopingprogram. I 2015 flyktet han til USA. Iført finlandshette, for å skjule sin nye identitet, lar han seg intervjue på hemmelig sted i USA av Jan Jensen og Andreas Selliaas.
02:34 Min
Publisert: