Mens en ny storm er på vei mot det østlige USA, står Texas bare i begynnelsen av opprydningsarbeidet etter uværet Harvey. Mandag spådde Texas-guvernør Greg Abbott at det vil koste 125 milliarder dollar å utbedre skadene som har herjet delstaten den siste uken. Finansminister Steven Mnuchin har bedt Kongressen om heve landets gjeldsgrense for å hjelpe dem som er blitt rammet av uværets herjinger. Over 40 mennesker har så langt mistet livet.

Midt oppi den menneskelige tragedien, er også sosiale medier blitt satt på prøve under naturkatastrofen - på godt og vondt.

#sosHarvey

Emneknagger som #helpHouston og #sosHarvey har bidratt til at «Harvey» nå kalles USAs «første sosiale mediestorm», skriver Time.

Forrige uke ble det publisert over 20 millioner Twitter-meldinger om Harvey. Det var flere enn under den nylige solformørkelsen, kvinnemarsjen i Washington og innsettelsen av Donald Trump som president, ifølge Mercury News.

Den mest delte Twitter-meldingen kom fra tidligere president Barack Obama, da han oppfordret til å donere til Røde Kors.

Funksjoner på ulike plattformer der en kan markere seg som «trygg» er tidligere blitt tatt i bruk ved andre hendelser, deriblant terrorangrep. I Houston ble sosiale medier også til å varsle om mennesker i nød. Spesielt kjent ble pleiehjemmet La vita Bella utenfor Houston, der 3000 retvritringer bidro til at 18 personer og én katt ble evakuert etter få timer.

Alle beboere  på dette pleiehjemmet kom uskadd fra flommen i Texas.
Alle beboere på dette pleiehjemmet kom uskadd fra flommen i Texas. (Foto: Trudy Lampson / AP / NTB scanpix)

Frykter identitetstyveri

Også dyrene i området har fått sin del av oppmerksomheten under stormen. Blant annet ble det spekulert på om den høye vannstanden kunne føre til at 350 alligatorer fra et nærliggende reservat slapp ut i gatene. Slanger og haier på avveie har også tilsynelatende blitt observert i Texas, selv om alle historiene ikke stemmer. Eksempelvis er det mye delte bildet av en hai som hevdes å svømme på Houstons motoverier, flere år gammelt. BuzzFeed er blant dem som har laget en såkalt «fake news»-oversikt under uværet.

Selv om sosiale medier har vært et nyttig verktøy for Texas-innbyggerne, har historiene og varslinger om både ekte og uekte nødhjelpsaksjoner på sosiale medier har skapt bryderier for både myndigheter og hjelpemannskap. Politiet i Houston, som også har brukt sosiale medier under redningsarbeidet, har måtte be de flomrammede ta i bruk vanlige kanaler. De påpeker at alle ikke kan ha samme flaks som innbyggerne på pleiehjemmet.

– Vennligst ikke bruk sosiale medier hvis dere trenger nødhjelp, men ring helsepersonell, oppfordret de på Twitter.

Det har også forekommet tyverier etter at familier har tatt bilder av sitt eget hus med en beskjed om at de har reist fra flommen. Mediaprofessor Nikki Usher ved George Washington University sier publisering av personlig informasjon som adresse og telefonnummer kan øke sjansene for identitetstyveri.

– En burde normalt sett ikke poste bilder av seg selv foran huset på denne måten, selv om Harvey kanskje utgjør en unntakstilstand. Det er trolig ikke veldig fristende å gå på tyvetokt når huset står under vann, sier Usher til Time.

Hun mener naturkatastrofen gjør at plattformene har fått testet seg på helt nye måter.

– Denne gang har man kunne følge redningsaksjoner via sosiale medier og fått tilgang til bilder som media ellers ikke hadde fått, sier professoren.

«Irma» på vei

Nå stålsetter seg USA seg for en ny uværsperiode. Irma ble oppjustert til en orkan i den høyeste kategorien sent mandag og kan ha en vindstyrke på opp mot 270 kilometer i timen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.