– Jeg vil si at vi har klart oss godt. Vi fortsetter å investere i kanalene våre, og satser tungt på dem, sier administrerende direktør Lasse Kokvik i Bauer Media.

Mediekonsernet han sitter på toppen av endte fjoråret med et resultat før skatt på minus 23 millioner kroner.

I årsberetningen skriver styret at årsaken til den økonomiske nedturen i all hovedsak er investeringer i nye kanaler og markedsføring av disse.

Unngikk inntektsfall

Derfor sier både styret og daglig leder seg godt fornøyd med resultatet, etter at selskapet unngikk et stort inntektsfall i et år med turbulent kommersielt farvann etter at FM-bølgene stilnet.

Selskapet noterer en omsetning på nærmere 175,7 millioner kroner, ned én prosent fra de 177,3 millionene omsetningen landet på i 2016.

– Slukkeåret 2017 ble et relativt stabilt reklameår for oss, selv om vi som resten av markedet møtte en skepsis fra annonsørene rundt slukkingen av fm-nettet. Underskuddet består dermed av investeringene våre i innhold, sier Kokvik.

To sentrale toppledere har forlatt Schibsted-skuta den siste måneden: - Det kommer ikke til å medføre noen store konsekvenser

Kapret andeler med nye kanaler

Bauer lanserte i januar i fjor kanalen Radio Vinyl, myntet på lyttere som kjøpte plater også før Spotify var et fenomen. Kanalen ble lansert med NRK-veteran Vidar Lønn-Arnesen (77) i front. Han er siden blitt flankert av kjente radiostemmer som Jostein Pedersen (58) og Finn Bjelke (59), som ble hentet fra NRK tidligere i juli.

Profiltung ble også relanseringen av strået mer ungdommelige Radio1 i januar i år, noe Bauer jobbet med gjennom 2017. Blant profilene som ble huket inn var Niklas Baarli (29) fra konkurrent NRK P3, Samantha Skogrand (28) fra TV 2 og komiker Lars Berrum (32).

Kokvik forteller at lanseringen av nye kanaler signaliserer en strategiendring for konsernet. Totalt har konsernet nå åtte kanaler i porteføljen.

– Vi har vridd om til en flerkanalstrategi. De største ressursene legger vi fortsatt i Radio Norge, men vi har gjennom alle åtte kanalene våre kapret markedsandeler i løpet av året, sier Kokvik.

Ifølge Kantar endte Bauer Media med en markedsandel på 10,9 prosent fordelt på året totalt, opp fra 9,7 prosent året før. Til sammenligning hadde P4-gruppen, Norges største kommersielle radiogruppering, 23,5 prosent. På toppen troner soleklart NRK, med 65,6 prosent markedsandel.

Kokvik påpeker at selskapet særlig vokser i den kommersielle lytterskaren.

– Vi hadde en oppgang i den kommersielle markedsandelen vår, der vi nå ligger på 31,6 prosent. De nye kanalene har hjulpet betydelig med det, sier han.

Satsingen på Radio 1 slet i starten med å kapre lytternes oppmerksomhet, og kanalen var ifølge nettavisen Radionytt lenge nede i en markedsandel på 0,2 prosent. Denne hadde imidlertid nær tredoblet seg i juni, ifølge nettstedet.

Tror skurringen er borte neste år

Kokvik varsler at selskapet fortsatt vil investere i innhold og markedsføring av kanalmangfoldet sitt, og at han har tro på vekst i år.

Blant annet fordi annonsørene har sett at skurringen rundt radio på dab-nettet begynner å gå over.

– Det er klart at fm-slukkingen ikke var det mest populistiske trekket som er blitt gjort. Nå er vi i halevinden på det prosjektet, og opplever optimisme hos annonsørene. Vi kommer til å fortsette å investere for å øke markedsandeler. Det har vi lykkes godt med, og ser at vi vokser videre i år, sier Kokvik.(Vilkår)

– Nå pågår det en teknologisk revolusjon i verden
Leder i Sosialistisk Ungdom, Andreas Sjalg Unneland, med oppfordringer til Audun Lysbakken.
00:50
Publisert: