– Det er som en liten «start-up» i VG, uten rammer, sier Christian Haneborg, kommersiell direktør i VG.

Nå oppretter riksavisen VG Lab, som av avisen blir definert som «et laboratorium for eksperimentering og innovasjon, hvor formålet er å skape nye inntekter som skal finansiere journalistikken».

VG opplever for tiden stor pågang fra annonsører på fronten (hjemmesiden, journ.anm.), til den grad at de ofte ikke har plass til alle annonsene de blir tilbudt.

– Det er mye høyere trykk enn tidligere. Med hensyn til brukerne våre kan vi ikke legge på mer annonseplass nå, sier Haneborg.

Derfor skal VG Lab – en ny enhet som står helt fritt fra VG – forsøke å finne nye løsninger for å øke digitale inntekter. Haneborg kan ikke si noe konkret om hva slags løsninger dette vil kunne være, men sier man har flere tjenester på tegnebrettet.

Forventer høy omsetning

Ifølge Haneborg er ambisjonen at VG Lab får en omsetning på 100 millioner kroner i løpet av noen år.

– Vi synes det er et realistisk mål, og tror det er mulig. Men det er ikke en dyp analyse som ligger bak tallet, sier Haneborg.

Det er et lignende mål avisen satte seg da den opprettet innholdsmarkedsføringsselskapet VG Partnerstudio for noen år siden. VG Partnerstudio omsatte i 2016 for 44 millioner kroner, og økte dette med 60 prosent i 2017 – hvilket vil si mer enn 70 millioner kroner i omsetning.

Haneborg forteller at VG Lab ikke kommer til å ta over inntektssiden til avisen.

– Annonse- og brukerinntekter vil nok være de dominerende inntektskildene fremdeles. Dette blir et tredje ben, sier han.

Samtidig påpeker han at VG ikke kan nøye seg med inntekter fra annonse- og brukersiden, selv om disse går oppover.

– Oppslagsinntektene vil få et fall, og det må vi være klare for.

Henter sjef fra Teknisk Ukeblad

Leder for VG Lab blir Jørgen Elton Nilsen, som har bakgrunn fra Teknisk Ukeblad Media.

– Han har teknisk forståelse og vanvittig driv, og passer veldig godt inn i VG-kulturen. Han har også masse energi og pågangsmot, og er veldig fleksibel. Han er litt som VG: Han flytter seg raskt, og har masse «passion», sier Haneborg.

I starten får Nilsen med seg fire ansatte, men etter hvert vil det bli flere.

Jørgen Elton Nilsen, leder av VG Lab, og Alexander Rydfjord, kommersiell produktdirektør i VG.
Jørgen Elton Nilsen, leder av VG Lab, og Alexander Rydfjord, kommersiell produktdirektør i VG. (Foto: Haakon Bowitz)

– Vi skal bygge et fremoverlent og fleksibelt utviklingsmiljø, som skal få jobbe med både nye og kjente teknologier. Store og små ideer skal ha kort vei fra test til skalering, og vi skal selv følge prosjektene fra start til slutt, sier Nilsen i en melding.

– Med stor frihet og takhøyde er jeg sikker på at vi skal få laget en rekke små og store eventyr.

Fornøyd med app for ungdom

VG Lab er ikke det eneste nye satsingsområdet for VG. Så sent som i 2017 lanserte avisen appen Peil, som skulle nå ut til unge brukere ved å presentere nyheter på en enklere måte.

Ola Stenberg, utviklingsredaktør og produktsjef i VG, kan fortelle at Peil så langt har passert 20.000 nedlastinger.

– Og da er det viktig å legge til at Peil så langt kun finnes som iOS-app. Vi antar at tallene kunne vært doblet om vi hadde hatt tid og ressurser til å bygge en Android-app også, sier Stenberg.

Stenberg sier bakgrunnen for Peil var at mange unge ikke føler de forstår nyhetene godt nok.

– Journalister skriver ofte til journalister. Vi tar det for gitt at alle skjønner hva konflikten i Øst-Ghouta handler om og glemmer og gi nødvendig bakgrunn. Eller vi skriver for komplisert fremfor å forenkle, sier han.(Vilkår)

– Det er ekstremt irriterende, det er skikkelig vondt!
Brukeranmeldelser kan ha alt å si for hvor vi velger å legge ferien eller hvilken tilbyder vi går for. Men en håndfull dårlige anmeldelser kan være drepen for lokale turistoperatører.
02:20
Publisert: