Tirsdag morgen presenterte Mediebedriftenes Landsforening medienes leser- og opplagstall.

De viser at papiravisene fortsetter å stupe. Til sammen har de en tilbakegang på 7,7 prosent fra tallene som ble lagt frem for et år siden.

Aftenposten er fortsatt Norges største papiravis med 381.000 lesere, etterfulgt av VG og Dagens Næringsliv.

Tallene er røde for VGs papiravis. Lørdagsutgaven faller med 80.000 lesere sammenlignet med samme periode i 2017. Også VGs vanlige papirutgave fortsetter fallet. Samtidig gjør VG det svært godt digitalt. VG Pluss har nå et opplag 152.034.

Vil ikke fortelle hemmeligheten

Ansvarlig redaktør Gard Steiro i VG mener fallet i papirtallene er som forventet.

– Løssalgsavisene har falt jevnt og trutt siden 2000-tallet. Det gjelder alle løssalgsaviser. Fallet vårt i prosent er noe lavere enn året før. Dette er en del av en trend, sier han.

– Hvordan ser du på fremtiden til papiravisen?

– Jeg ser på den som jeg ser på fremtiden til Dagens Næringslivs papirutgave. Den kommer til å eksistere så lenge folk vil ha den, men på et tidspunkt kommer den til å bli ulønnsom.

Steiro er svært fornøyd med den digitale veksten til VG.

– Jeg er fornøyd med to ting. Vi har sterk vekst i antall unike brukere. Hvis du sammenligner 2017 med 2018 har vi en vekst på fem prosent i antall unike brukere. Vi har en vekst på 12 prosent i antall unike brukere på mobil, sier han.

– Hva er hemmeligheten deres?

– Den kommer jeg ikke til å fortelle til Dagens Næringsliv.

VG Pluss nest største avis

Klassekampen er den soleklare vinneren på papir. Lørdagsutgaven vokser med rundt 28.000, mens hverdagsutgavene vokser med 22.400. Morgenbladet følger med en økning i opplag på 7.600.

Metoden og regelverket er blitt endret og dermed er ikke de digitale lesertallene sammenlignbare med tidligere tall. Ifølge MBLs målinger er VG Norges største nyhetsnettsted på mobil med rundt 1,3 millioner daglige lesere.

Det er nesten dobbelt så mange som Dagbladet som følger på plassen under. På tredjeplass følger TV 2.

Opplagstallene har også fått en ny målemetode. Topplisten for årets seks første måneder viser at Aftenposten er størst, etterfulgt av VG Pluss. På tredje plass ligger Dagbladet som inneholder både plussabonnenter og vanlige papirlesere.

Svak vekst for magasiner

I mange år knivet ukebladene Se og Hør og Hjemmet om å ligge på opplagstoppen for magasinene. Nå troner tegneseriebladet Pondus øverst med lesertall på 468.000.

– Våre klassiske ukeblader holder stand og har en imponerende stabil lesermasse og en unik posisjon i nordmenns hverdag, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør og redaktør for Ukebladporteføljen i Egmont.

61 prosent av alle magasinene har en leservekst, ifølge MBL. Sammenlagt har magasinlesingen en svak vekst på 0,5 prosent.

– Det er svært gledelig at over halvparten av de målte titlene opprettholder eller øker sine lesertall. At et magasin i snitt blir lest eller sett i 3,3 ganger viser at magasinene har lang levetid, sier Randi S. Øgrey administrerende direktør i MBL i pressemeldingen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Skal du kjøpe bolig? Dette er den potensielt aller kjedeligste effekten av renteøkningen
DNs kommentator Anita Hoemsnes om Norges Banks renteøkning
02:11
Publisert: