Etter at Sofie (27) fra Ålesund sto frem på TV 2 og fortalte om sin opplevelse med VG for én uke siden har avisen stått i det som har blitt omtalt som deres største krise noensinne.

Torsdag morgen ble derimot et lyspunkt for VG. I den ferske lesertallsundersøkelsen fra Mediebedriftenes Landsforening kommer det frem at avisen knuser konkurrentene digitalt.

DN-Kjetil om VGs evaluering: «Mannen som ikke tok ansvar» dn+

I andre halvår av 2018 hadde avisen drøyt to millioner lesere hver dag digitalt. Det er 842.000 flere lesere enn NRK, og dobbelt så mye som Dagbladet og TV 2 som ligger nærmest likt på drøyt én million lesere.

1,6 millioner de digitale leserne har VG på mobil. Mens Dagbladet er større enn TV 2 totalt, er TV 2 større på mobil.

– Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

Samtidig fortsetter det sterke fallet for papiravisen til VG. Fra første halvår til andre halvår i 2018 falt lesertall med 33.000 lesere for lørdagsutgaven. Hverdagsutgaven falt fra 271.000 til 246.000 lesere.

Til gjengjeld vokser den digitale abonnementstjenesten VG Pluss fra 152.034 abonnenter i første halvår til 167.312 abonnenter i andre halvår. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.