Torsdag morgen la mediekonsernet Schibsted frem sine kvartalsrapporter. Der inngår VG, som største norske mediehus.

VG leverte en omsetning på 477 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 493 millioner kroner året før. Bruttoresultatet endte på 78 millioner kroner, mot 75 millioner kroner i 2018.

– Slutten av året ble bra. VG satt nye trafikkrekorder og befestet posisjonen som Norges desidert største nettsted. VGTV leverte sine beste måneder noensinne. Mediehusets digitale inntekter økte. Sterk vekst i abonnementsinntekter og kostnadskontroll bidro til at resultatet ble bedre enn samme kvartal i 2018, skriver Steiro i en epost til DN.

Dette er imidlertid ikke de viktigste tallene for VGs sjefredaktør Gard Steiro. Overfor DN trekker Steiro frem veksten i det han kaller den «digitale topplinjen» – altså kombinasjonen av inntekter fra VGs digitale flater. Dette innebærer både reklameomsetning og abonnementsinntekter fra VG+, som rett før jul nådde 200.000 abonnenter.

Vokste digitalt

Denne topplinjen endte over milliarden – for å være nøyaktig på 1.043 millioner kroner, en vekst på 2,6 prosent fra 2018.

– Det klarte vi til tross for et betydelig mer krevende annonsemarked i 2019 enn 2018. Hoveddriveren bak veksten var altså VG+, som økte med 22 prosent i 2019 (veksten i Q4 er også på 22 %). 2019-tallene viser at VGTVs totale inntekter økte med 25 prosent mot fjoråret. Annonseinntektene økte med hele 29 prosent. VGTV leverer også vekst i bruttoresultatet fra 3,1 millioner kroner i 2018 til 14,5 millioner kroner i 2019, skriver Steiro i en melding til DN.

Første gang den digitale topplinjen passerte milliarden var i 2018. Steiro understreker at fjoråret var preget av et mer usikkert og volatilt annonsemarked.

Den digitale veksten veier ikke opp for fallet i papirinntektene. VG omsatte totalt for 1793 millioner kroner i 2019, en nedgang på tre prosent fra 1839 millioner kroner året før. Bruttoresultatet ekskludert regnskapseffekter endte på 277 millioner kroner, en nedgang på 16 prosent fra 331 millioner kroner året før.

– Det var viktig for oss at veksten fortsatte i 2019. Vi har en klar ambisjon om å være digitalt lønnsomme. Ikke bare ett år, men hele tiden. Den tryggheten har vi ikke helt ennå. Papiravisen står fortsatt for en stor del av inntektsgrunnlaget vårt, så selv om det er viktig å ha levert én milliard i digitale inntekter to år på rad, må det ikke bli en hvilepute.

– Annonsemarkedet var i perioder av 2019 mer krevende enn i årene før. Hvilke konsekvenser fikk det for VG i løpet av året?

– Det var en påminnelse om at det som har vært ikke nødvendigvis er representativt for det som kommer. Du kan ikke leve på gammel storhet. VG trenger flere digitale inntektsstrømmer for å ha mer stabilt fundament. Brukerinntektene er og vil bli enda viktigere. I tillegg må vi lansere nye tjenester som kan bidra til å finansiere journalistikken. I 2019 fikk vi fart på VG Lab. Det er bra, men vi må gjøre mer. Svingningene i annonsemarkedet og konkurransen fra internasjonale giganter tvinger oss til å ble mer kreative, selvkritiske og brukerorienterte på samme tid, skriver Steiro.

Satser på fotballrettigheter

Steiro har varslet en tung satsing på VG+-vekst, og har de siste månedene eksperimentert med fotballrettigheter for å tiltrekke seg nye abonnenter. Blant annet har VG sikret seg rettighetene til klubb-VM i fotball, som Liverpool vant, og til den spanske cupen, der Martin Ødegaards Real Sociedad torsdag kveld spiller semifinale.

– VG+ vokste med 22 prosent i 2019, og var hoveddriveren til våre digitale inntekter. I likhet med mange andre opplever vi økt betalingsvilje for journalistikk. Det er en no-brainer å styrke tilbudet til abonnentene våre. I 2019 økte ikke bare antall abonnenter, men også bruken av VG+. Jeg tror ikke løsningen fremover er å produsere mye mer innhold, men å øke kvaliteten. Vi må jobbe for at journalistikken vår er mer relevant for enkeltbrukere enn i dag, skriver Steiro, før han fortsetter:

– Live-rettigheter har vært en viktig bidragsyter til veksten for VG+. De siste årene har vi eksperimentert mye, og resultatene har være oppløftende. Rettigheter innen sport gir oss svært verdifullt innhold som det åpenbart er betalingsvilje for. Abonnentene våre verdsetter tilbudet. I tillegg styrker rettighetene VGs posisjonen innen sportsjournalistikk. Så, svaret er ja. Vi mener det har vært en suksess og fortsetter satsingen fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.