– Det er mye som går riktig vei akkurat nå, sier sjefredaktør og administrerende direktør Gard Steiro i VG.

VG gjør et sterkt kvartal, med et resultat på 94 millioner kroner – opp fra 87 millioner kroner i 2017. Inntektene vokste også – fra 428 millioner kroner til 443 millioner kroner året før.

«Det gode resultatet stammer blant annet fra en god vekst både i digitale annonseinntekter, og i abonnenter til VG+», skriver Schibsted media i en pressemelding.

– Vi har gjort det bra i annonsemarkedet, vi har satset tungt på sponsorater de siste årene, der inntektene har økt. Nye redaksjonelle nisjer, som Familieklubben og tek.no gir effekt, og veksten fortsetter for Partnerstudio, som leverer veldig godt. I tillegg er det litt medvind i markedet, sier Steiro.

«Betydelig digital bidragsyter»

VG-sjefen opplyser om at VG Partnerstudio, som i 2017 omsatte for 73 millioner kroner, kommer til å omsette for mer enn 100 millioner kroner i år.

– Vi kommer til å passere hundremillionersgrensen i omsetning med god margin. Det kan jeg bekrefte. Partnerstudio vokser, og det nye datterselskapet, Manus, har også fått en god start, sier Steiro.

VG Partnerstudio er avisens satsing på innholdsmarkedsføring, og ble startet i midten av august 2015.

– Vi satte 100 millioner som et «hårete mål» for to år siden, og vi er stolte over å ha klart det. Ikke minst fordi vi setter kvalitet først, og takker nei til oppdrag vi ikke tror på. Vi har også ansatt folk som har jobbet beinhardt for å få til dette, og de er hovedgrunnen til at vi har klart å vokse så raskt, sier daglig leder i Jonas Brynildsrud i VG Partnerstudio.

VG+ passerte 160.000 abonnenter i løpet av kvartalet. Steiro opplyser om at den digitale brukerbetalingen trolig lander et sted mellom 12 og 16 prosent av den totale digitale omsetningen i 2018.

– Det begynner å bli en betydelig digital bidragsyter. Det er langt igjen til de digitale brukerinntektene erstatter papiravisen, det må vi innse, men det begynner å nærme seg 15 prosent av digitale inntekter, sier han.

Imponert over journalistikken

Steiro mener grunnlaget for det sterke resultatet er VGs journalistikk – og mener «Tolga-saken» er et høydepunkt.

– Det er journalistikken jeg er aller mest fornøyd med i tredje kvartal. Jeg tror det er viktig å få med seg at det redaksjonelle og journalistiske arbeidet ligger i bunn av de gode resultatene. Vi må investere i journalistikken hvis de gode resultatene skal fortsette, sier han.

Steiro sier trafikkutviklingen på VG.no er positiv, særlig på mobil.

– De siste ukene har vi til og med sett en Hareide- og KrF-effekt. Hvem skulle trodd det?

Like bra går det ikke for VGs svenske søsteravis Aftonbladet. Resultatet stuper fra 67 millioner kroner i 2017 til 22 millioner kroner i 2018 i tredje kvartal.

«Hovedårsaken til dette er et inntektstap på print, som den digitale utviklingen ikke kompenserer for, delvis fordi vi i juli og august hadde dårligere annonseinntekter enn ventet», skriver Schibsted.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne teknologien kunne endret hvordan Barcode ser ut
01:59
Publisert: