Vi kan ikke bare skylde på formuesskatt og dårlige støtteordninger for at få norske gründere lykkes. Norske selskaper som Telenor, Kongsberg Gruppen, Schibsted og vårt eget Opera kan ikke tviholde på egen kompetanse.

Vi bør aktivt engasjere oss i startup-miljøet. Norges fremtid står på spill. Vi kan ikke satse på at regjeringen rydder opp. Norske selskaper bør se på hvordan de kan være med på å skape en kultur for å løfte frem gründere.

De store selskapene i Norge sitter med verdensledende spisskompetanse som ingen andre kan tilby. Det er en ressurs som er altfor verdifull til å ruge på alene.

I Silicon Valley er det vanlig at store selskaper hjelper gründere og gründermiljøer. De kaller det «pay it forward». Det handler om å dele av sine ressurser for å hjelpe andre frem, uten å be om noe i gjengjeld. Vi i Opera vil utfordre flere selskaper til å hjelpe gründere opp og frem ved å låne bort ressurser, gi mentorhjelp, dele av sin kunnskap og åpne dører.

Dette er en oppfordring til Telenor, Schibsted, Kongsberg Gruppen, Nordic Semiconductor og andre teknologiselskaper med ressurser. Og til de norske avdelingene hos selskaper som Microsoft, Google, Facebook og Cisco.

Google har 700 kvadratmeter med ledig plass i sine kontorlokaler på Aker Brygge. Hva med å låne ut noen av de ubrukte kvadratmeterne frem til de fylles av Googles egne folk?

Kongsberg Gruppens helt nye programvareselskap Kongsberg Digital, ledet av konserndirektør Hege Skryseth, består av det største softwareutviklingsmiljøet i Norge. En glimrende mulighet til å invitere inn gründerspirer.

Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge sa i høst at norske selskaper tradisjonelt har vært gode på salg til andre bedrifter, såkalt B2B-salg, spesielt innen olje, gass og offshore. Men når det gjelder å dyrke frem nye forbrukerselskaper, kommer vi til kort i møte med miljøene fra Stockholm, Berlin og London. For ikke å snakke om Silicon Valley.

Jan Standal er leder for forskning og utvikling i Opera.
Jan Standal er leder for forskning og utvikling i Opera.
Norge har klart å fostre forbrukerselskaper med enorm global rekkevidde, som Schibsted, Telenor og Opera. Samlet har disse tre en månedlig brukerbase på 750 millioner mennesker verden over og verdensledende spisskompetanse på forbrukerteknologi.

Henrik Gustav Faller er kommunikasjonssjef i Opera.
Henrik Gustav Faller er kommunikasjonssjef i Opera.
Bare litt innsats og velvilje fra én person i ett av disse selskapene kan åpne dører og raskt skape store positive ringvirkninger for et oppstartsselskap.

Det er på tide at norske selskaper også begynner å «pay it forward». I Opera har vi såvidt begynt.

Venture capital-fondet 500 Startups flyttet nylig inn hos Opera sammen med 12 av de mest spennende oppstartsselskapene i Norge. Ansatte i Opera bidrar med kompetanse, sparring og veiledning. Løsningen til ett av disse selskapene, Routes, har vi integrert i et av våre forskningsprosjekter. Kostnaden for oss er minimal, men til stor hjelp for gründerselskapene.

WorldReader har i flere år prøvd å dele ut gratis e-bøker via mobiltelefoner til den tredje verden. De nådde ikke ut til mange, før et par ildsjeler hos Opera hjalp dem med distribusjon fra Operas ledige varelager av annonseplass. De siste seks månedene har WorldReader gått fra noen hundre tusen brukere til nå å ha fått 15 millioner mennesker til å lese gratis e-bøker via mobiltelefoner i Afrika.

Vi gjør dette fordi det skaper verdi. Ikke nødvendigvis umiddelbart for oss selv, men det kan bety forskjellen på liv og død for et lite oppstartsselskap som kan bli det nye Kahoot, Tapad eller Gelato Group.

«Pay it forward» har mange positive ringvirkninger for Opera. Initiativene har skapt stolthet og engasjement internt, og flere spennende muligheter. Ved å ha fingeren på pulsen kan vi identifisere spennende investeringsmuligheter tidlig, finne talenter og få tilgang til ny teknologi og løsninger som øker verdien av egne produkter.

Det er givende, for både selskapet som yter, og gründeren som får. Slik kan vi bidra til å skape nye stjerner som kan være med på å definere Norges fremtid. Hvem tar utfordringen?

Jan Standal, leder for forskning og utvikling i Opera, og Henrik Gustav Faller, kommunikasjonssjef i Opera(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.