München: Mercedes presenterte i forrige uke den nye E-klassen i München. Når Mercedes ruller ut en oppfrisket E-klasse, så er det med stor bredde. E-klassen inneholder ikke mindre enn 28 modeller.

dn.no var tilstede i München og fikk prøvekjøre endel av de nye E-klasseversjonene.

Ikke ny generasjon
Mercedes kaller konsekvent den nye E-klassen "den nye generasjonen E-klasse". Men å kalle dette en ny generasjon E-klasse er å tro på keiserens nye klær. Dette er snarere enn oppgradering av den velkjente Mercedes-klassen. Den nye generasjonen E-klasse kommer først om en tre års tid. På bilspråket kalles dagens oppdatering en "facelift" og det er et ganske dekkende uttrykk for endringene som er gjort.

E-klassen er den mest solgte Mercedes-klassen i Norge, i det siste har kun B-klassen solgt mer. E-klassen er derfor veldig viktig for Mercedes, men modellen har tidligere vært plaget av tekniske problemer.

Da den først kom var mange Mercedes-fans i harnisk fordi Mercedes hadde forlatt de firkantede frontlyktene og istedet satset på ovale frontlys. For mange Mercedes-eiere ble den misnøyen erstattet av langt alvorligere ting. Mange E-klasseeiere hadde store problemer med blant annet dårlig elektronikk og rustproblemer.

Dropper bremseteknologi
Kvalitetsmessig ble E-klassen langt bedre etter oppdateringen i 2000, men endel Mercedes-eiere slet fortsatt med problemer.

Det har Mercedes tatt konsekvensen av i den nye E-klassen. Resultatet er på enkelte områder enklere teknologi og forhåpentligvis mer driftssikre biler.

I 2002 ble elektro-hydrauliske bremser (SBC) introdusert med brask og bram. Dette var en høyteknologisk løsning som skulle bedre bremse-effektiviteten. Men nå er systemet kastet i søplebøtten på grunn av elektroniske problemer. I den nye E-klassen har Mercedes gått tilbake til konvensjonelle bremser.

Sterkere dieselmotorer
Den beste nyheten for nordmenn som må forholde seg til motorfiendlige politikere er at de firesylindrede diesel-motorene i E200 CDI og E220 CDI er forbedret. Seks av de ti motorene tilgjengelig i E-klassen er nå forbedret.

E200-modellen har fått 14 hester til og 70 ekstra Nm i dreiemoment. Den nye motoren har nå 136 hester og hele 340 Nm.

I E220 CDI har Mercedes-ingeniøree fått ut 170 hester og 400 Nm. Det er en økning på henholdsvis 14 og 18 prosent. Drivstoff-forbruket på de to motorene er uendret på 0,63 liter per mil.

Den sekssylindrede motoren i E320 CDI har nå økt dreiemoment fra 510 til 540 Nm.

dn.no prøvekjørte de to sistnevnte modellene i forrige uke. Kort sagt er begge motorene nydelige, mest imponerer kanskje dieselmotoren i E220 som til tross for lillebrorstempelet trekker veldig bra.

Det aller beste er at tross nye og kraftigere motorer, lover Mercedes-Benz Norge at de nye E-klassebilene ikke blir dyrere enn før.

Spissere front

Utseendemessig skryter Mercedes av en ny front, men for de fleste vil bilen se helt lik ut som E-klassefronten vi kjenner fra før. Et par endringer er det: fronten og grillen er blitt vinklet med en merkbar og spiss kant på støtfangeren, men heldigvis vil registreringskiltet dekke over den endringen.

Ellers har frontlyktene nå lammeller på øverste halvdel. De har ingen funksjon annet enn å signalisere til naboen at du har den nyeste E-klassemodellen.

Nytt ratt
På innsiden er den mest synlige endringen rattet. Rattet har nå fire eker i ny design og inkluderer fire store og bille-lignende knapper. Sikkert praktisk hvis du har hatt problemer med å finne knappene på rattet tidligere, men hvor pent det er kan kanskje diskuteres.

Mercedes skryter også av mer direkte styring og bedre støtdempere, i tillegg til seks nye eller forbedrede motorer.

Men disse endringene er flikking på en eksisterende modell, og langt fra en ny generasjon.

Nytt sikkerhetsutstyr
Det er på sikkerhetsområdet den nye E-klassen virkelig skiller seg fra tidligere årganger. Mercedes har puttet mye nytt snacks i E-klassen for å gjøre den mer interessant. Blant annet introduserer Mercedes Pre-Safe-systemet kjent fra S-klassen som standard.

Dette er teknologi som registrerer når føreren kan være i ferd med å kollidere. Dermed strammes automatisk setebeltene, soltaket lukker seg og seteryggen retter seg opp slik at føreren sitter i optimal posisjon før det smeller.

Den nye E-klassen har også teknologi kalt Neck-Pro med sensorer som flytter hodestøttene nærmere førerens og forsetepassasjerens hoder i løpet av millisekunder hvis man er i ferd med å bli påkjørt bakfra.

Blinker

Mercedes har også introdusert en ny og smart funksjon ved nødbremsing som bør være standard på alle biler. Ved nødbremsing - det vil si hvis man raskt slipper gasspedalen og trykker hard på bremsepedalen - blinker bremselysene bak istedet for bare å lyse opp for å varsle etterfølgende biler om at noe farlig er i ferd med å skje. Ifølge Mercedes' egne tester korter blinkingen ned reaksjonstiden med 0,2 sekunder. Det kan redde mange fra whiplash-skader.

Mercedes har spart en siste verdensnyhet til E-klassen - adaptive frontlykter. Systemet innebærer at frontlysene har fem forskjellige settinger: landevei, motorvei, lys i sving, i tåke og på gatehjørner.

På landeveien lyser lyktene opp mer av grøftekanten for å kunne oppdage syklister og gående. I motorvei-modus - som automatisk aktiveres når man kjører over 90 km/t lyser lyktene 120 meter fremover i hele veiens bredde. Ifølge Mercedes vil føreren se 50 meter lenger i dette moduset enn tidligere. Mercedes har også forbedret tåkelyset og måten frontlyktene automatisk vender seg i den retningen man svinger.

Konklusjon: Mer sikkerhetsutstyr og bedre motorer til samme pris. Men langt fra en ny generasjon E-klasse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.