Hannover, Tyskland: «Pedal to the metal», skurrer det med tysk aksent fra walkietalkien som ligger i koppholderen.

Jeg gjør som instruktøren i superbilen SLS AMG foran meg sier, og prøver å henge på så godt det lar seg gjøre opp langstrekket på den nye Bilster Berg-banen, som er plassert midt inne i et skogholt sentralt i Tyskland.

Når Mercedes lager toppmodell av sin populære A-klasse, er ingenting overlatt til tilfeldighetene.

Klikk på bildet for å se bildeserie av A 45 AMG:

Kroppen presses enda hardere inn i de dype sportssetene, selv om alle muskler er i helspenn. Et raskt blikk på speedometernålen avslører at farten nærmer seg det dobbelte av tillatt norsk hastighet, samtidig som den vanskelige og ganske så krappe venstresvingen i enden av sletten nærmer seg like raskt som angsten for å havne ut i grusen og fornedrelsen som følger.

A 45 AMG er navnet på det sprekeste som noensinne er serieprodusert med firesylindret motor. Tallenes tale er imponerende: 360 hestekrefter, 450 newtonmeter, 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder, toppfart på 250 km/t og, ikke minst, et forbruk på 0,69 liter per mil. Det er to steg foran konkurrenten Audi S3.

Alt dette er altså presset inn i salgssuksessen A-klasse. En lekker bil, som samtidig skal appellere til et yngre publikum og vil gjøre Mercedes’ sedvanlige gammelmannsstempel til skamme.

Les test av en «normal» A-klasse: <b>Bilen Mercedes burde bygget for lenge siden</b>

I så måte er AMG-modellen selve kronen på verket.

Vel så imponerende som tallene er måten bilen oppfører seg på. Styringen er presis, dette er en bil som virkelig lystrer de minste kommandoer, og det merkes fort at den største begrensningen her er føreren. En syvtrinns girkasse av dobbeltklutsjtypen sørger for svært dynamiske girskifter, og virker å ha relativt god kontroll på når den skal gire ned inn mot svinger og andre steder der det er nødvendig. På vei oppover turtallsskalaen markeres lynraske girskift av et høylytt bjeff fra eksosanlegget, før motoren knurrer videre mot neste bjeff.

Bak rattet Førermiljøet består av en girspak mellom setene (heldigvis), samt et svært gripevennlig ratt. Girskiftene skjer automatisk, eller via hendler bak rattet.
Bak rattet Førermiljøet består av en girspak mellom setene (heldigvis), samt et svært gripevennlig ratt. Girskiftene skjer automatisk, eller via hendler bak rattet. (Foto: Embret Sæter)

Et eget firehjulsdriftsystem er utviklet for denne bilen. Deilig å komme seg over brøytekantene, tenker kanskje nordmenn, men her er det utelukkende av sportslige hensyn. Bilen skal ha fremdrift og ultimat bakkekontakt.

Glem alle tanker om at ESP er en gledesdreper som griper inn idet du har det som mest gøy. Det finjusterte hjelpesystemet legger ingen demper på stemningen, og sørger heller for en trygghet som gjør at du utfordrer deg selv ett hakk ekstra.

Det hviner i varme bildekk idet bilen kastes ut av svingkombinasjonen «musefellen». På vei opp den overraskende bratte stigningen ut av fellen sørger full pinne for at den store turboen får lufttilgang en hyperventilering verdig.

Hvordan går neste sving? Lenge før tankene får summet seg, må det lille rattet presses litt til venstre, for å få rett inngang til den korte høyresvingen som går rett over i en like kort venstresving. Det er små bevegelser som skal til, likevel starter det å fort å verke i armene.

Mercedes og deres interne tunere i AMG har oppnådd det de ville. De har fått oss til å innse at dette er litt av en bil. Ute på vanlige veier, dagen etter, har man dermed fått en ganske så god oppfattelse av hva denne bilen er kapabel til. Når man igjen saktegående trafikk, er den henvist til bakspeilet ett lite bjeff senere. Grepet, som var så godt dagen før, gjør at foten ikke nærmer seg bremsepedalen selv om svingene kommer tett. Sving-egenskapene kommer selvsagt som et resultat av nær sagt fraværende demping, så noen særlig høy grad av komfort kan du ikke vente deg på humpete norske veier.

Jada, vi savner selvsagt den deilige V8-buldringen som hittil har kjennetegnet AMG-modellene fra Mercedes. Men selv de mest innbitte fornektere av menneskeskapt klimakrise innser hvilken håpløs, men samtidig artig idé det ville vært å ha en slik motor i denne lille bilen.

A 45 AMG føles defintivt som en ekte AMG, og den er så rask og presis at du kan kjøre fletta av mange med dobbelt så mange sylindere.

Med en firesylindret toliter under panseret, yter Mercedes A 45 AMG hele 360 hestekrefter.
Med en firesylindret toliter under panseret, yter Mercedes A 45 AMG hele 360 hestekrefter. (Foto: Embret Sæter)

Se store bilder av A 45 AMG

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.