Daimler-sjef Dieter Zetsche sier selskapets premiummerke Mercedes-Benz skal utfordre de tyske konkurrentene BMW og Audi om tittelen som verdens mestselgende og mest lønnsomme luksusbilmerke.

Les også: Gode tider for BMW

Ifølge bransjeavisen Automotive News Europe skal Zetsche i et brev til sine ansatte ha skrevet at konkurrentenes suksess burde motivere dem ytterligere.

- I det lange løp kan vi ikke være tilfredse med å være på en solid andre- eller tredjeplass: Vi er Daimler - vi skal være langt i forkant av resten. Og hvis det krever noe vi ikke har i dag, så får vi identifisere og utvikle det, skriver Zetsche.

Taper terreng
Luksusbilprodusentene opplever gode tider for tiden med enorm vekst i blant annet Kina, men Mercedes henger etter konkurrentene.

I første halvår hadde Mercedes en vekst på 9,7 prosent til 610.531 biler, mens BMW økte med 17,8 prosent til 689.861 biler og Audi hadde en vekst på 17,7 prosent til 652.970 biler på verdensbasis.

I Norge er det Audi som er størst av de tre med en markedsandel på 5,5 prosent, fulgt av BMW med 4,7 prosent og Mercedes på tredje med 3,3 prosent markedsandel. Her til lands er det BMW som øker mest hittil i år med en vekst på 26,6 prosent, fulgt av Audi som vokser omtrent som det totale personbilmarkedet med 9,9 prosent og Mercedes sakker akterut med en vekst på 6,8 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les også: Krise for Mercedes i Norge

Nyhetene kommer
Mercedes har tidligere i år lansert en oppgradert C-klasse, samt en helt ny CLS og SLK.

I disse dager kommer en ny, mindre C-klasse coupé på markedet, mens superbilen SLS AMG kommer i roadster-versjon senere i høst.

I tillegg kommer en ny generasjon av kompaktbilen B-klasse og en ny luksussuv i form av tredje generasjon M-klasse.

C-klasse: Mer komplett Merce
CLS-klasse: Øverst fra fruktfatet
SLK-klasse: Svært Likandes Kjøremaskin
C-klasse Coupé: Ny innstegscoupé fra Mercedes
SLS AMG Roadster: Super-Mercedes mister taket
M-klasse: Her er Mercedes' nye luksussuv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.