Ålesund: "Das Beste oder nichts", har den norske Mercedes-sjefen gnålet om helt siden de lanserte den nye E-klassen her i landet. Nå skal visstnok også fabrikken sentralt ha adoptert dette slagordet. I samme åndedrag lanserer Mercedes den nye superbilen SLS AMG, og det er ingen tvil om at Mercedes virkelig slår på stortromma.

Bilen erstatter på sett og vis den utgåtte enda suprere superbilen SLR McLaren, noe mange kanskje ville si er som å hoppe etter Wirkola. Det bryr ikke SLS AMG seg noe om, men slår ut sine måkevinger og danner i steden sin egen V-stil, som fører den langt forbi SLR, på en mer elegant måte.

Ytelsene er ikke så forskjellige på de to modellene, men med SLS beviser Mercedes at verden står like lite stille som disse to bilene.

 

Verdens sterkeste
SLS AMG har en V8-motor som Mercedes kaller verdens sterkeste selvpustende motor. De 571 hestekrefter manifisteres altså uten hjelp av turbo eller kompressor. Null til 100 km/t går på 3,8 sekunder. Dobbel hastighet nås etter 12 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset (!) til 317 km/t. Tallene er absolutt en superbil verdig, men bak tallene skjuler det seg mer enn et fartsmonster. Den er faktisk ikke totalt bortkastet, selv ikke i land med så moderate fartsgrenser som vårt eget.

SLS AMG er nemlig en nytelse å kjøre uansett hastighet. Den er også ekstremt lettkjørt. Der mastodonten SLR er brå og uhåndterlig, kjører arvingen SLS i ring rundt gamlefar. Ikke fordi den er raskere, men fordi den er like lett å kjøre som en hvilken som helst normal Mercedes. Bremser, styring, giring og effektporsjonering skjer med en slik letthet at det nesten er rørende.

Når motoren er dratt så langt bak i motorrommet at den nesten fremstår som midtmontert, så oppnås også en fabelaktig vektfordeling i bilen. Balansen blir derfor helt perfekt, og kjørefølelsen deretter. Vekten er heller ikke verre enn 1620 kilo, så den krafftige motoren slipper å drasse på så mye dødvekt.

 

Mor bak rattet
Filosofien som heller til at superbiler ikke skal være for hvermannsen, får med denne bilen et skudd for baugen. Klisjeen om superbilen som mor eller bestemor med enkelhet kan ratte, har ikke vært mer gjeldende siden Audi lanserte sin R8 i 2007. Forskjellen er at Mercedesen er enda mer super.

Skulle jeg nå satt min mor bak rattet i bilen er det eneste jeg hadde måttet forklare henne hvordan hun får bilen ut av gir, for P-stillingen for girspaken er ikke der. Da må en liten knapp foran girspaken trykkes inn. Dette hadde jeg nok også fortalt en hvilken som helst annen person jeg i en drømmeverden skulle lånt bort min SLS AMG til.

 

Speedshift til begjær
Kjøreegenskapene i den nye gullwingen imponerer virkelig. Ikke bare er styringen ekstremt presis, men den nye dobbeltklutsjkassen er rett og slett glimrende. Ikke nok med at den er lynkjapp, den sørger også for at lydopplevelsen ikke står tilbake for noe annet på markedet. Her har AMG-teknikerne virkelig gjort jobben sin.

I midtkonsollen sitter det et hjul som man skal bite seg merke i. Der velges karakteren du vil bilen skal ha. Komfort, sport, sport + eller manuell. For å få en fullendt symfoni lydmessig, må denne bryteren stå på S+. Da er motorlyden som mest hissig, og girkassen er virkelig på alerten. Lydbildet kompletteres med mellomgass og lett smelling fra eksosen når høyrefoten letter litt på trykket.

Mye vil ha mer
Med en startpris på 2,8 millioner kroner er ikke SLS noe som blir å se så ofte på norske veier. Men ser du en, er ekstrautstyrslisten såpass uendelig at den nok er ganske unik. Vår testbil har blant annet lakk til 109.000 kroner. Finfin lakk i fargen AMG alubeam silver, men det fører jo til ekstremangst for steinsprut. Keramiske bremser til drøye 100 store må også til, skal man bli kvitt bilen i etterkant.

 

Skallebank
Det man aldri hører om når både den originale måkevingen 300 SL og denne oppfølgeren SLS omtales, er dørenes ulempe. Ja, det ser grisetøft ut, og ja, man føler seg som en jagerpilot. Nå skal jeg ikke kritisere 300 SL, for den har jeg aldri kjørt, men på de to dagene jeg har gått inn og ut av SLS, har jeg banket hodet i døra flere ganger.

Selvfølgelig må dørene være i akkurat riktig høyde, slik at farten er på topp akkurat i det du treffer dem på vei ut av bilen. Det er vel ikke uten grunn at måkevingedører på generell basis ikke er så populært. Man venner seg vel uansett til å gå tvekroket rundt bilen i en radius på to meter, om man skulle være så heldig å stifte bekjentskap med SLS på daglig basis.

Hittil har Mercedes greid å selge ni SLS AMG i Norge, noe som må karakteriseres som en bragd med en pris på tre millioner pluss.

Konklusjon: Mercedes har med SLS AMG levert "das beste", men dessverre må nok de fleste av oss klare oss med "nichts".

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.