En helt ny generasjon E-klasse fra Mercedes har debutert under bilutstillingen i Detroit i USA.

Selve kjernen av Mercedes kommer i tiende generasjon, og mye tyder på at tyskerne her har gjort hjemmeleksen sin. Bilen er slanket, fått et mer coupé-aktig utseende og kommer med masse ny teknologi.

E-klassen er kjernen av Mercedes-merket og tidligere har den redefinert standarden i businessklassen. Nå bærer den tradisjonen inn i fremtiden med et vell av innovasjoner. Den nye E-klassen tar nok et steg mot autonom kjøring. I tillegg har den forbedret effektivitet, sikkerhet og komfort og reduserer stressnivået når du kjører samtidig som den forsterker kjøregleden, sier Thomas Weber, utviklingsansvarlig i Mercedes.

Utseendemessig er det ikke tvil om at Mercedes har fulgt samme oppskrift som med sine seneste sedanmodeller. Spørsmålet er om Mercedes har gått i Audi-fellen? Er modellene blitt for like hverandre?

Dra i pilene for å se forskjellene mellom C-, E- og S-klassen:

Bilen er 43 millimeter lengre enn sin forgjenger, og akselavstanden har økt med 65 millimeter. Taket har fått en med coupè-aktig linje, og dermed blitt mer lik lillebror C-klasse. 

- Vi tror nye E-Klasse vil appellere til både gamle og nye Mercedes-kunder, slik vi så ved lanseringene av nyeste generasjon C- og A-Klasse. Etter at interiørbildene bli sluppet i desember har forhandlerne merket en helt ny interesse for E-Klasse, sier konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl i en presemelding.

I fjor var det Audi A6 som solgte best i premium storbilklassen, med BMW 5-serie på andreplass. Med ny teknikk skal Mercedes sette E-klassen i førersetet.

Blant annet har Mercedes gjort E-klassen enda mer selvkjørende enn dagens teknikk. Nå kan føreren slippe rattet i lengre tidsrom enn før, og bilen får i tillegg aktiv fil-skifte assistent som gjør at den selv skifter fil, når du på motorveien setter på blinklyset. Takket være systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre, kan E-Klasse kjøre selv i tett trafikk. I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking. Bilen kan også parkere seg selv, uten at det er noen i bilen, via en smarttelefon-app.Dette har også BMW lansert, men det er i 7-serien, altså klassen over E-klasse.

Og innvendig er det også mye som E-klassen har hentet fra sin modell i klassen over, den luksuriøse S-klassen. Blant annet har den to store skjermer der det meste kan kontrolleres og overvåkes. Knappene på rattet er touch-sensitive som ved hjelp av sveipende bevegelser kan kontrolleres som en smarttelefon.

- Nye E-Klasse er en av de mest intelligente bilene verden har sett, og vi er utrolig stolte over å kunne tilby denne svært teknologiske og komfortorienterte bilen til våre norske kunder. De ekstremt avanserte assistanse- og sikkerhetssystemene i kombinasjon med et sensuelt interiør av utsøkt kvalitet, og teknologiske høydepunkter vi ikke har sett tidligere. I sum tør vi påstå at nye E-Klasse er den beste sedanen i sin klasse, sier Holtedahl.

På motorsiden debuterer bilen med en firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter i E 200 eller en dieselmotor på 195 hestekrefter i E 220d.

Senere kommer en ladbar hybridmodell med 279 hestekrefter i E 350 e og en seksylindret dieselmotor med 258 hestekrefter i E 350d.

Senere kommer en mindre dieselmotor på 150 hestekrefter, samt bensinmotorer på 245 og 333 hestekrefter. Alle modeller kommer med nitrinns automatgirkasse.

70 kilo er slanket bort, og i tillegg hjelper den aerodynamiske profilen til for å få mer effektive motorer. Det demper også støyen i bilen som produsenten skryter av skal være mer stillegående enn enkelte biler i luksusklassen.

Bilen kommer til Norge i april. I september kommer den ladbare varianten, og i oktober blir den tilgjengelig som stasjonsvogn.

Les også: Et år for businessklassen dnPlus (DN+)

Les også: Denne bilen slår Tesla på rekkevidde

Mercedes-sjefen om det norske bilsalget 2015: -Ingen unnskyldninger lenger  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.