Det har en stund vært ganske stille i kompaktsuvklassen i premiumsegmentet. Ifjor kom riktignok den nye Lexus NX inn som et friskt pust, men både Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3 har nå noen år på baken. Og ikke minst Mercedes sin bil i klassen; GLK.

Les test av Lexus NX: Djevelen ligger i detaljene

Den har vært en av våre favoritter i klassen, med sitt kantete og tøffe design og gode kjøreegenskaper.

Les vår duell mellom GLK og BMW X3: Gigantene i suv-batalje

I september kommer den endelig i ny versjon, og med nytt navn. For å befeste bilens slektskap med C-klassen, skal bilen nå hete GLC. GL indikerer suv-segmentet og C avslører klassetilhørighet.

- C-Klasse har satt en ny standard for premiumbiler i mellomklassen. Nå kommer SUV-versjonen av den prisvinnende bilen og vi har stor tro på at GLC vil gjøre det samme, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.

Og Mercedes har hørt på den lille kritikken vi hadde. At bilen var for trang og hade for lite bagasjerom. Den nye modellen har vokst seg større, og dens økte lengde og akselavstand gir bedre plass til både sjåfør og passasjer. Bagasjerommet på 550 liter er 80 liter større enn forrige generasjon. Nedfellbare bakseter med 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på baksetet kan justeres, øker størrelsen med ytterligere 580 liter. Legger man baksetene helt ned er bagasjeromsvolumet på 1600 liter.

Samtidig har vekten blitt redusert med 80 kilo sammenlignet med forgjengeren GLK. Utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium er årsaken til det.

- I tillegg til vektreduksjon og økt plass har man samtidig redusert forbruk og utslipp med inntil 19 prosent. Økt effektivitet skåner miljøet og bidrar, spesielt i Norge, til hyggelige priser og EU6-godkjennelse, sier Danielsen.

 

Utseendemessig nærmer GLC seg slektningen GLA, som er suv-versjonen av minstemann A-klassen. I sommer kommer også GLE, som er det nye navnet på M-klassen, også denne har fått en rundere design enn før. Dermed tar de fleste suv-modellen fra merket et lengre steg unna utgangspunktet Geländewagen, enn før.  Samtidig har den blitt adskillig mer lik sine konkurrenter slik som Audi Q5.

Les test av G-Wagen: Verdens beste bil

Bilen kommer standard med fjæring som kan justeres via det Mercedes kaller "Agility Control", som tilvalg kan man også få adaptiv luftfjæring. Ønsker man forbedrede terrengegenskaper kommer bilen også med en "Off-road engineering"-pakke med egne inntillinger for slik kjøring.

Se hvordan bilen utfolder seg i terrenget i videoen under:

Slik utfolder den nye kompaktsuven til Mercedes seg i terrenget
GLKs erstatter har fått nytt design og bedre terrengegenskaper.
00:47
Publisert:
 

GLC kommer med sidevindassistent, tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling med nødbrems. I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til åtte-tommers skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Tilleggsutstyret som kan velges består av head-up display med høyoppløst fargedisplay, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent samt navigasjonssystem med integrert trådløst nettverk

Utstyrslinjene Exclusive og AMG-line kan velges for å jåle opp bilen en smule.

Ved salgsstart vil GLC være tilgjengelig med tre motoralternativer. Dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Foreløpig leveres alle modellene med firehjulsdrift og en nitrinns automatgirkasse som standard.

Bilen kommer også etterhvert som ladbar hybrid i modellen GLC 350 e 4matic.

Les DNs ferske test av C 350 e plugin hybrid: Sprek «miljøbil» dn+ (krever innlogging)

GLC forventes til Norge i september. Dagens GLK 220d 4matic automat starter på rett i underkant av 600.000 kroner, men prisene for den nye modellen er ikke sluppet ennå.

Les test av Mercedes GLA: Lenge leve ufornuften!

Les test av Porsche Macan: Porsche revitaliserer S-en i suv

 

Her er vår video fra testen av den ladbare C-klassen:

Denne bilen er en gavepakke fra regjeringen
Vi har testet om den sterkt subsidierte «plug in»-teknologien har noe for seg.
02:28
Publisert:

 

Se DN teste nyheten Volvo XC90:

XC90: Slik er Volvos nye drøm av en suv
13 år etter at vi så XC90 på veiene for første gang, er endelig en ny etterfølger på plass.
02:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.