Hva er egentlig Mercedes' nestminstemann B-klassen? Er den en flerbruksbil, eller en kompaktbil? Tja, den er en blanding av dette. Mest av alt ligner den kanskje på pensjonistfavoritten Volkswagen Golf Plus. Og det er disse Mercedes frir til med B-klassen, og barnefamiliene, og de midtimellom, sier produsenten selv.

Flerbruk
Og den nye kan kanskje skuffe pensjonistene litt ettersom den er lavere enn forgjengeren, og jaggu sitter man også betydelig lavere i denne modellen enn man gjorde i den forrige. Over åtte centimeter er sittehøyden senket, og det hjelper noe på å bli kvitt pensjoniststempelet at man nå nesten sitter i bilen, og ikke på den. Samtidig sørger store vindusflater for at man har svært god oversikt i alle retninger, og et dobbelt glasstak gjør det lyst og trivelig inni bilen.

 

Setene i seg selv er svært gode, og bak rattet er det vanskelig å ikke finne seg til rette. B-klassen kan by på materialer og en opplevd kvalitet vi kun opplevde i større Mercedeser før. Nå har de senket innsteget til den ordentlige Mercedes-verdenen ved å forfine B-klassen. Bakseteplassen er veldig bra for to, mens en tredjemann må sitte på et heller ukomfortabelt midtsete. Bagasjeplassen er på 486 liter. Koster man på seg "Easy vario plus-system", får man et noe mer fleksibelt interiør, og kan blant annet skyve bakseter i lengderetningen - akkurat som man bør kunne i en flerbruksbil.

R#229
Utenpå derimot er ikke B-klassen noe å hoppe i taket for. Riktignok har den fått noen linjer på siden som kan virke litt tøffe, men den ser fremdeles litt corny ut. På den annen side så er det vel ingen som kjøper en flerbruksbil på grunn av utseendet?

B-klassen er første modell ut på den nye kompaktbilplattformen til Mercedes, som etterhvert skal bestå av blant annet den mindre A-klassen, en ny og liten suv samt en liten coupé. Det er også derfor en viktig modell for Mercedes på mer enn en måte.

I Norge er det ikke utenkelig at dette blir den mest solgte modellen neste år, slik B-klassen også var for noen år siden. Og denne gangen er det enklere å skjønne det; B-klassen har blitt mye mer Mercedes enn kun navnet. Den har arvet en rekke egenskaper fra de større Mercedes-modellene, og bak rattet hender det rett som det er at man tror man sitter i en ekte og stor Mercedes.

Masse utstyr
Heller ikke utstyrmessig er det mye å klage over ved den nye B-klassen. Hvis du da har råd til å fylle den med utstyr. For også på de små Mercedesene må man bla opp for at eksklusiviteten skal ivaretas. Vår testbil nærmet seg faretruende halvmillionen.

 

Men også standardutstyret er på sett og vis imponerende i denne bilklassen. Blant annet ønsker Mercedes å innta førersetet i kompaktklassen på sikkerhet. Det gjør de ved hjelp av forskjellige hjelpesystemer som Attention Assist, som følger med på om føreren er årvåken og ikke sovner, men kanskje enda viktigere; det radarbaserte "Collision Prevention Assist". Her følger bilen med, selv om du bak rattet ikke gjør det, og blinker og piper om det virker som du ikke selv følger med på trafikken foran deg, og hjelper deg ved behov også med å bremse. Under vår prøvekjøring ble vi gjort oppmerksom på stillestående trafikk foran oss ved et par anledninger, så det ser ut til å virke svært bra.

Velg diesel
Det mest skuffende med vår testbil var den nye bensinmotoren under panseret. B180 kan by på en 1,6-liter stor turbomotor som yter 122 hestekrefter og levrerer et dreiemoment på 200 Nm. Det blir litt begrenset med krefter, så velg da heller en av de to dieselvariantene, som antakelig passer bilen bedre. Standard kommer bilen med en ny sekstrinns manuell girkasse, som fungerer helt fint, men vær også oppmerksom på at B-klassen kommer med en helt ny syvtrinns dobbeltklutsjkasse. For det første så bidrar automatgir til litt av Mercedes-følelsen ved å slippe og gire selv, for det andre har vi stor tro på akkurat denne girkassen, som virker på samme måte som VWs dsg-kasser. Prisen for den girkassen er drøye 20.000 kroner.

Tyngdepunktet sitter lavere enn før, men likevel er det ikke en bil som oppfordrer til å pushes hardt i svingene. B-klassen lever heller godt som en svært komfortabel mellomklassebil, med fin kvalitet og sikre kjøreegenskaper.

Bilen leverer endelig det stjerna i grillen forplikter og lover bort. Men du må regne med å betale dyrt for det, i forhold til mindre eksklusive konkurrenter.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.