En rekke PR-byråer var representert under torsdagens konferanse «Maktens språk» i Oslo. Fall i oljeprisen har skapt betydelig pessimisme i norsk næringsliv, men pessimisnen er ikke å spore i PR-bransjen.

- Foreløpig har ikke det vært noen stor utfordring. Vi har et ganske bredt sortiment av tjenester, og noen av dem er mer påvirket av konjunkturer enn andre, sier Lars Erik Grønntun, Europa-sjef i Hill+Knowlton Strategies, selskapet som eier det norske kommunikasjonsbyrået Gambit H+K.

- Når det for eksempel blir nedbemanninger i bedrifter, fordrer det mer intern kommunikasjon. Ledelsen må ha veldig gode involveringsprosesser for de som blir berørt. Det påkaller våre typer tjenester, sier Grønntun.

- Og hvis det blir vanskeligere å finansiere ny virksomhet, må du kunne kommunisere bedre gjennom medier og på andre måter for å etablere ditt case i finansmarkedet. Nedgangskonjunktur drar derfor ofte i begge retninger. I de fleste markeder har dette i sum derfor ikke påvirket oss.

«Færre kule konferanser»

Også Ole Christian Apeland gjestet «Maktens språk»-konferansen, som ble arrangert i samarbeid mellom Gambit H+K og Dagens Næringsliv. Apeland er administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået med samme navn.

- Hvordan merker Apeland nedkjøingen i norsk økonomi?

- I liten grad. Men kundene blir enda mer opptatt av våre tjenester skal gi resultater. Det er bra, for da blir vi flinkere, sier Apeland.

Partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, Sigurd Grytten, forteller at rådgivning som er «kritisk» for selskaper, øker i krisetider.

- Er Zynk skjermet mot nedgangstider?

- Ja, vi er nok motsykliske, i likhet med andre innen «transition management». I endring har du behov for mer kommunikasjon, sier Grytten.

- Men det blir mindre behov for dyre, kule konferanser, og det blir færre kule brosjyrer og dyre årsrapporter. Men det holder ikke vi på med, så den nedgangen slipper vi, sier han.

Grytten refererer til en studie av hvordan finanskrisen i 2008 påvirket PR-bransjen i USA.

- 80 prosent av PR-byråene fikk lavere omsetning, men 20 prosent av selskapene fikk en så stor økning i omsetning at bransjens omsetning totalt sett vokste, sier Grytten.

Han forteller at Zynk har undersøkt virkningene av finanskrisen i Europa og Norge, og funnet de samme tendense der.

- Rådgivning som er kritisk, øker. Dette kan være rådgivning for å lykkes med krisepakker eller for å beholde omdømme etter en konkurs. Bedriftseieren i hjørnesteinsbedriften lurer på om han kan gå på Samvirkelaget etter han har lagt ned virksomheten. Det dreier seg om kommunikasjons du må ha.

- Merker Zynk økt etterspørsel etter denne typen tjenester nå?

- Vi har ikke opplevd krisetendenser, men regner med at vi vil få mer av den typen oppdrag når tidene vil bli røffere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.